Professionele identiteit van leraren (in-opleiding)

Thematiek

In dit kennislab staat de professionele identiteit van de leraar in een veranderende onderwijscontext centraal. We veronderstellen dat de professionele identiteit van de leraar om aandacht vraagt als er veranderingen in gang gezet worden in het onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan de leraar van wie gevraagd wordt om meer te coachen of te differentiëren tussen leerlingen. Het innemen van een andere rol vraagt niet alleen iets van zijn/haar kennis en vaardigheden maar kan ook iets betekenen voor zijn/haar professionele identiteit. Er kunnen bijvoorbeeld spanningen optreden tussen de leraarsrol die de leraar ‘gewend’ is en de ‘nieuwe rol’ die van hem/haar gevraagd wordt. Dit kan betekenen dat de leraar in een (transformatief) leerproces terechtkomt wat verwarring en emoties met zich mee kan brengen.

Resultaatverwachting

Een mogelijke opbrengst zou kunnen bestaan uit een ‘tool’ waarmee leraren hun eigen identiteit kunnen herijken of een procedure om hierover als schoolopleider met een student in gesprek te gaan.

Deelnemers
Annet Meinen (kennisregisseur) – Lerarenopleider Fontys Lerarenopleiding Tilburg
Quinta Kools - Lector Fontys lerarenopleiding Tilburg
Helma Oolbekkink - Lector Hogeschool Arnhem en Nijmegen

Regio: Den Bosch/Nijmegen

Meer info of je direct aanmelden?

Leuk dat je enthousiast bent!
Neem voor vragen en aanmelden contact op met Lobke Baars, via l.baars@quadraam.nl of 06-26930583. Uiterlijk aanmelden vóór donderdag 23 april a.s.

Licht in de mail kort toe welk kennislab je voorkeur heeft of dat je de training tot kennisregisseur wilt volgen. Graag ook je telefoonnummer vermelden, dan kunnen we gemakkelijk contact met je opnemen.

Quriuz maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK