Q-highschool - onderzoek motivatie leerlingen

Onlangs (2024) is er een onderzoek gedaan naar de verschillen in motivatie, zelfregulatie en externe sturing bij leerlingen van de Q-highschool in vergelijking met leerlingen die reguliere vakken volgen bij scholen van Quadraam. Het onderzoek richt zich specifiek op hoe de autonomie, zelfsturing en effectiviteit van leerlingen beïnvloed worden door de onderwijsstructuur van Q-highschool.

De Q-highschool maakt en organiseert innovatief onderwijs waaraan alle leerlingen van de veertien Quadraam-scholen kunnen deelnemen. Zo zijn er Parcoursen: waarbij leerlingen - als ze graag een (examen)vak wilt volgen dat op de eigen school niet wordt aangeboden - het vak bovenschools kunnen volgen. Verder zijn er de Avonturen: waarbij leerlingen een leervraag hebben waar ze graag een antwoord op willen vinden. Voorbeelden van leervragen kunnen zijn: Hoe organiseer je een top festival? Wat zijn de tien meest geloofwaardige mythes over voeding? Of hoe overleef je de eerste drie maanden op kamers?

Belangrijkste resultaten laten zien dat leerlingen die deelnemen aan Parcoursen binnen de Q-highschool significant meer autonomie ervaren dan hun leeftijdsgenoten in het reguliere onderwijs. Dit suggereert dat het innovatieve onderwijsmodel van Q-highschool leerlingen motiveert om zelfstandiger te werken en meer controle over hun leerproces te hebben. Tegelijkertijd toont het onderzoek aan dat er op andere gebieden, zoals zelfregulatie en externe sturing, geen grote verschillen zijn tussen de groepen.

Bekijk de poster voor meer inzicht in de methodologie van het onderzoek, de resultaten en de implicaties voor onderwijsinnovatie.

Q-highschool - onderzoek welbevinden leerlingen

Er is onderzoek gedaan naar de samenhang tussen het welbevinden van leerlingen en de Avonturen van de Q-highschool. Terwijl veel onderwijsprofessionals aangeven dat leerlingen tijdens (reguliere) lesse niet te motiveren zijn, zien de medewerkers van de Q-highschool voornamelijk leuke, geinteresseerde en gemotiveerde jongeren. Klopt het dat het welbevinden van leerlingen tijdens deelname aan een Avontuur hoger is dan tijdens deelname aan een reguliere les? Of is dit slechts een eigen indruk? Tijd voor onderzoek! Lees de uitkomsten hier

Quriuz maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK