Q-highschool - onderzoek motivatie leerlingen
Onlangs (2024) is er een onderzoek gedaan naar de verschillen in motivatie, zelfregulatie en externe sturing bij leerlingen van de Q-highschool in vergelijking met leerlingen die reguliere vakken volgen bij scholen van Quadraam. Het onderzoek richt zich specifiek op hoe de autonomie, zelfsturing en effectiviteit van leerlingen beïnvloed worden door de onderwijsstructuur van Q-highschool.
De Q-highschool maakt en organiseert innovatief onderwijs waaraan alle leerlingen van de veertien Quadraam-scholen kunnen deelnemen. Zo zijn er Parcoursen: waarbij leerlingen - als ze graag een (examen)vak wilt volgen dat op de eigen school niet wordt aangeboden - het vak bovenschools kunnen volgen. Verder zijn er de Avonturen: waarbij leerlingen een leervraag hebben waar ze graag een antwoord op willen vinden. Voorbeelden van leervragen kunnen zijn: Hoe organiseer je een top festival? Wat zijn de tien meest geloofwaardige mythes over voeding? Of hoe overleef je de eerste drie maanden op kamers?
Belangrijkste resultaten laten zien dat leerlingen die deelnemen aan Parcoursen binnen de Q-highschool significant meer autonomie ervaren dan hun leeftijdsgenoten in het reguliere onderwijs. Dit suggereert dat het innovatieve onderwijsmodel van Q-highschool leerlingen motiveert om zelfstandiger te werken en meer controle over hun leerproces te hebben. Tegelijkertijd toont het onderzoek aan dat er op andere gebieden, zoals zelfregulatie en externe sturing, geen grote verschillen zijn tussen de groepen.
Bekijk de poster voor meer inzicht in de methodologie van het onderzoek, de resultaten en de implicaties voor onderwijsinnovatie.