Info Qtime
Voor scholen voor voortgezet onderwijs is het sinds 1 augustus 2021 verplicht de examencommissie ingesteld te hebben. Deze commissie moet toezien op de kwaliteit van toetsing. De start is op onze scholen gemaakt. Er is nu behoefte aan verdere kennis over de taken, rollen en verantwoordelijkheden van een examencommissie (ExCie) en verdere informatie en handreikingen om van start te kunnen als examencommissie.
In deze 2-delige Qtime worden de deelnemers stap voor stap meegenomen door de belangrijkste aspecten van het werk als ExCie-lid.
Onderwerpen die hierbij aan de orde komen:
- Het ABC van de examencommissie: rollen, taken, verantwoordelijkheden
- Wettelijk kader & inspectiekader
- Checklist van alle taken en verantwoordelijkheden in de PDCA-cyclus: Wat doen we al? Doen we dat op de juiste manier, wat doen we nog niet, hoe en wanneer pakken we dat op – en vooral ook: wat hebben mpdog p, deze klus te klaren ?
- PPPPP: Product (=toetskwaliteit), Persoon (= vaardigheid van de examinatoren), Proces (= afspraken, regels, routines mbt afname van examens), Procedures (afspraken & protocollen mbt ExCie-rollen, taken, verantwoordelijkheden), Progressie (borging van kwaliteitscultuur: doorlopende verbetering).
Daarnaast wordt ook het bredere kader geschetst. Zaken die hierin aan de orde kunnen komen (afhankelijk van de leervragen en leerdoelen van de deelnemers):
- om de kwaliteit van toetsmateriaal te kunnen beoordelen, is kennis m.b.t. toetskwaliteit nodig, bij de ExCie-leden en bij de toetsconstructeurs
- om te kunnen beoordelen of het toetsbeleid goed wordt nageleefd, dient iedere school een deugdelijk toetsbeleid te voeren / op te stellen
- om de kundigheid van examinatoren en de deugdelijkheid van examenprocessen te borgen, moeten afspraken gemaakt worden m.b.t. steekproeven, interviews en visitatie
- om het eigen functioneren als ExCie te borgen, dienen diverse documenten te worden opgesteld (Handboek Toetsing en Examinering, Jaarverslag, Plan van Toezicht, PTA-formats)