Info Qtime
Ben jij de docent die in de school (startende) collega’s coacht en begeleidt? Ga dan in gesprek met je leidinggevende en meld je aan voor deze training! Bij voldoende belangstelling starten we eind oktober.
Bij aanvang van de training ontvang je het boek:’Collega Coach, Docent Coach’, Prinsen, H., & van Drenth, S. (2015).
Uitgangspunten
• het competentieprofiel van de coach zoals beschreven in het document ‘Visie op coaching van medewerkers binnen Quadraam’:
1. Begeleiden van leerprocessen
2. Gerichtheid op de werkcontext.
3. Resultaatgerichtheid.
4. Gerichtheid op zelfsturing in werken en leren.
5. Interactie als begeleider vormgeven
6. Professioneel werken.
• Inhouden van het boek Collega coach Docent coach:
Prinsen, H., & van Drenth, S. (2015). Collega coach - Docent coach. Houten: LannooCampus.
Programma
• Bijeenkomst 1: Wie ben ik als coach: methodiek van coachen en roltransitie, professionele identiteit (H1).
• Bijeenkomst 2: Basisattitude en ethiek van coachen: systemisch werken en contextuele begeleiding, ethisch handelen, ik als docentcoach binnen de organisatie en visie Quadraam op coaching (visiestuk) (H2 + H4).
• Bijeenkomst 3: Handvatten voor constructieve communicatie (H3).
• Bijeenkomst 4: Handvatten voor coachgesprekken + intervisiecoaching (H5).
• Bijeenkomst 5: Handvatten voor coachgesprekken vervolg + intervisiecoaching (H5).
• Bijeenkomst 6: Coachen vanuit de zes rollen van de docent (H6).
De training bestaat uit 6 begeleide bijeenkomsten van 2,5 uur. Tijdens bijeenkomst 4 en 5 is intervisiecoaching onderdeel van de bijeenkomsten. Elke deelnemer ontvangt bij aanvang het boek Collega coach Docent coach dat als onderlegger voor de training dient.
In het jaar volgend op de training zijn er 2 begeleide intervisiebijeenkomsten, waarin de eigen ervaring als docentcoach centraal staat.
Voorwaarde tot deelname is dat de deelnemer daadwerkelijk in de school staat opgesteld voor het begeleiden van (startende) collega’s.