Info Qtime
“Tijdens mijn opleiding heb ik nooit geoefend in gespreksvoering met ouders”.
“Wanneer ik in oudergesprekken een boodschap moet brengen die men liever niet hoort lukt het me niet er doorheen te komen. Òf zij worden boos òf ik delf zelf het onderspit. ”
Wanneer je soortgelijke uitspraken hoort dan geven docenten een duidelijk signaal af. Men ervaart spanning. De communicatie met ouders verloopt niet goed. De school en de ouders zitten niet meer op één lijn in de begeleiding van hun kind. Ook in onderling contact tussen collega’s kunnen gesprekspatronen zijn ingesleten die het moeilijk maken elkaar ècht te horen.
In deze training staan we stil bij gesprekken waarbij er een tegenstelling in belangen lijkt te bestaan. Dit soort gesprekken verzanden nogal eens in een elkaar overtuigen van het eigen gelijk of belang óf in het zoveel begrip hebben voor de kant van de ander dat je je eigen punt kwijtraakt of laat ondersneeuwen.
In deze training leggen we uit hoe dit werkt en wat je eraan kunt doen om hierin verandering aan te brengen.
Inhoud:
- Theoretische onderbouwing
- Uitleg en oefenen gesprekstechniek
- Oefenen van gesprekken met eigen casuïstiek
Randvoorwaarden:
- Veilige en ontspannen sfeer waarin ook gelachen wordt