Info Qtime
Deze experttraining bestaat uit 6 delen: 3 inhoudelijk over het thema Executieve vaardigheden gevolgd door 3 delen train de trainer.
Deze training is bedoeld voor collega’s binnen de school die in opdracht van hun MT een rol spelen in het uitrollen van kennis en kunde rondom bovengenoemde thema’s.
Na het volgen van deze training ben je in staat om jouw collega’s in de school te trainen op het betreffende thema.
Na actieve deelname ontvang je een certificaat.
Ongeveer 6 maanden na de laatste bijeenkomst organiseren we voor de deelnemers een terugkombijeenkomst waar ervaringen worden uitgewisseld en intervisie plaatsvindt.
Inhoud van de training:
De training ‘Executieve vaardigheden’ is een mix van theorie en praktijk. We geven je de handvatten om je te ontwikkelen tot expert.
Naast de inhoudelijke basistheorie krijg je allerlei tips en verwijzingen naar literatuur, materialen en websites, zodat je zelf kunt bepalen wat voor jou en jouw school interessant en relevant is. Je wordt toegevoegd aan het netwerk ‘Executieve Functies’ van Quadraam en aan de gezamelijke Teamsomgeving waarin we onze databank delen en gezamenlijk up to date houden.
Opzet van de cursus:
Bijeenkomst 1: Brein ontwikkeling
Onderwerpen
• Onderdelen & functies van het brein
• Brein ontwikkeling & de ontwikkeling van executieve vaardigheden
• Adolescentie
Bijeenkomst 2: Basis executieve vaardigheden
Onderwerpen
• Impuls inhibite
• Werkgeheugen
• Cognitieve flexibiliteit
Bijeenkomst 3: En nu aan de slag!
Huiswerk:
• literatuur overige 8 executieve vaardigheden lezen
• Inventariseren van leermaterialen van je eigen school.
• Opdracht: uitwerken van één executieve vaardigheid
Onderwerpen:
• Delen van de uitwerkingen (huiswerkopdrachten)
• Hoe aan de slag als expert?
Na bovenstaande training volgt een train de trainer waarin je werkt aan de onderstaande leerdoelen. Deze bijeenkomsten duren van 15.30 - 19.30 uur.
Bijeenkomst 4: De trainer als ontwerper
• Je kunt een training ontwerpen met Kolb en deze relateren aan:
o jouw eigen leerstijl en stijl van trainen
o ervaringsgericht leren
o kop-romp-staart
o activerende didactiek en in te zetten werkvormen.
• Je hebt inzicht in het profiel van de trainer en kent hierbij je eigen kwaliteiten.
• Je weet hoe je je als trainer in je eigen organisatie kan positioneren.
• Je kunt jouw ontwikkelpunten benoemen en doelgerichte acties uitzetten om te werken aan verdere professionalisering als trainer.
Bijeenkomst 5: De trainer als begeleider van leerprocessen
• Je kunt rekening houden met eigenschappen van ‘lerende volwassenen’ en weet wat nodig is om de transfer naar de praktijk te bevorderen.
• Je hebt kennis van en geoefend met het effect van verschillende gespreksinterventies en de vier interventieniveaus.
• Je bent in staat op professionele wijze feedback te geven en te ontvangen.
Bijeenkomst 6: De trainer als begeleider van groepsprocessen
• Je kunt de fases van groepsontwikkeling weergeven en begrijpt de sociale psychologie erachter.
• Je kunt interventies inzetten die een groep helpen naar een volgende groepsfase.
• Je kunt de interactie dusdanig begeleiden dat gezamenlijk leren gestimuleerd wordt.
• Je bent je bewust wat je als trainer kan doen om in je kracht te blijven.
• Je hebt inzicht in het ontstaan van weerstand en kunt weerstand positief beïnvloeden in de trainingssituatie.
Aan deze training zijn voor jou geen kosten verbonden. Na jouw aanmelding regelen we voor jou de trainingsruimte, trainingsmateriaal, catering etc. We rekenen dan ook op jouw komst.