Info Qtime
Wat werkt in de praktijk?
We roepen allemaal dat onderwijs anders moet.
Thema’s als “ontwikkelingsgericht onderwijs’, “ontschotten”, “kansengelijkheid” zijn dagelijks zichtbaar via de media en in de praktijk.
Maar hoe kunnen we dat doen? Waarvan is bewezen dat het werkt?
Kom luisteren,
kom kijken,
kom spelen,
kom meepraten
tijdens het onderzoeksevent op donderdag 8 juni a.s. van 15.30 tot 18.30 uur in het Convent in Duiven
Waarom jij hierbij moet zijn?
- omdat jij wilt dat jouw leerling wordt uitgedaagd om zich optimaal te ontwikkelen
- omdat jij wilt dat élke leerling élke dag met plezier naar school gaat
- omdat we SAMEN een ander verhaal kunnen schrijven.
Programma:
- keynote "De eerste stappen om van leerstofjaarklassensysteem naar ontwikkelingsgericht onderwijs te komen" van Prof.dr. Jan Bransen (hoogleraar Filosofie van de gedragswetenschappen aan de RU)
In het huidige onderwijs worden leerlingen op leeftijd in groepen ingedeeld en krijgen zij leerstof aangeboden die is afgestemd op de gemiddelde leerling van hun leeftijd. Maar in elke klas leert ongeveer dertig procent van de kinderen anders dan de gemiddelde leerling: makkelijker, moeilijker, sneller of langzamer (Van den Berg, 2018). Doordat deze leerlingen zich moeten aanpassen aan het gemiddelde van de klas, kunnen zij zich niet in hun eigen tempo en op hun eigen niveau ontwikkelen. Scholen proberen dit op te lossen met “lapmiddelen”, zoals niveaugroepen, plusklassen en zittenblijven, echter dit lost het probleem niet op en werkt bovendien uitsluiting en segregatie in de hand. Veel leerlingen worstelen hierdoor met leerproblemen, prestatieproblemen, gedragsproblemen en motivatieproblemen. Dit is dramatisch voor de betreffende leerlingen en hun ouders maar stelt ook leraren, scholen en de samenleving voor (grote) problemen (Van den Berg, 2018). Voor een ononderbroken ontwikkelingsproces van leerlingen is ontschotting in de vorm van (gedeeltelijke)vervanging van het onderwijssysteem noodzakelijk.
Jan Bransen neemt ons in deze keynote mee in zijn pleidooi voor ander onderwijs en geeft aanbevelingen voor een andere manier van het onderwijs organiseren.
- 2 sessies Posters, Papers en Spellen over diverse onderzoeken in de scholen
POSTERS
MiniMaatwerklessen Marenka van Toor, Candea College
Dragen MiniMaatwerk-lessen voor leerlingen in groep 8 bij aan een soepele overgang van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs?
Fysieke activiteit als stressverlager in het onderwijs Claudia Otten, Liemers College
Een cross-sectioneel kwantitatief onderzoek naar het modererende effect van fysieke activiteit op de emotionele en cognitieve taakeisen op burn-out.
Showroom van tools Hogeschool Arnhem Nijmegen, team “Kwaliteiten van leraren”
Tools die mogelijk interessant zijn voor professionele (team)ontwikkeling
Door digital storytelling meer historische empathie Leon Sales, vmbo ‘t Venster
Kan het gebruik van digital storytelling leerlingen stimuleren tot de vorming van historische empathie?
De Denkroute: verbind filosoferen aan schoolvakken Bas Rennings, Lorentz Lyceum
Hoe kan filosofie, anders dan via het bestaande havo/vwo filosofie-vak/-curriculum, een bijdrage leveren aan de taak van een middelbare school om leerlingen voor te bereiden op hun plek in de maatschappij/wereld?
PAPERS
Ervaren leerlingen bij de Q-highschool meer autonomie, zelfregulatie en motivatie dan bij de lessen op hun eigen school? Jeannine Doornink, Centraal Bureau
Innovatief gedrag van docenten Stefan Robbers, Open Universiteit
Hoe worden verschillende vormen van innovatief gedrag gemeten en welke factoren, met nadruk op sociaal kapitaal, zijn relevant in relatie tot het innovatief gedrag van docenten?
SPELLEN
Onderzoekend handelen Roel Grol en Marion van de Wijdeven (Hogeschool Arnhem Nijmegen, team “Kwaliteiten van leraren”
In deze sessie staat de “toolkit voor onderzoekende leraren” centraal. We richten ons op doelgerichte keuzes voor activiteiten en mogelijkheden voor leraren om onderzoek te doen in de eigen klas. Kom tot concrete ideeën hoe onderzoek in de vorm van onderzoekend handelen in je eigen klas heel kleinschalig en in korte tijd uitgevoerd kan worden
Samen anders Jeroen van Dam, Candea College
Hoe bevorder je een veiliger klimaat op de school voor leerlingen die worstelen met hun genderidentiteit?
UITWISSELING
Kunst als boundary object ter bevordering van samenwerking Annebel Hofhuis, Montessori College Arnhem
Docentenfeedback en zelfregulatie van leerlingen Astrid Poel, Stedelijk Gymnasium Arnhem
- panelgesprek met Inge Molenaar (directeur NOLAI), docenten, leerlingen en schoolleiders onder leiding van Jan Maarten de Wit over wat kunstmatige intelligentie (artificial intelligence) voor de onderwijspraktijk kan betekenen
Deelnemers ontvangen aan het eind van dit onderzoeksevent het boek 'Gevormd of vervormd? Een pleidooi voor ander onderwijs' van Jan Bransen