ONDERWIJS ANDERS!

Info Qtime

OP, OOP, Leidinggevenden, Studenten

Kom luisteren,
kom kijken,
kom meepraten
tijdens het Quadraam onderzoeksevent ONDERWIJS ANDERS! op

donderdag 5 juni a.s. van 13.00 tot 18.00 uur in het Convent in Duiven (CBQ)

Onderwijs anders!
Wat werkt in de praktijk?

Keynote speaker Kristin Vanlommel over 'Onderwijs anders vanuit veranderkracht'

Onderwijs anders vanuit veranderkracht

Hoe kunnen we de kern van onderwijs versterken en tegelijkertijd ruimte geven aan innovatie en vernieuwing? Tijdens deze keynote nemen we je mee in een inspirerend proces van onderzoek en reflectie, waarin intuïtief handelen wordt omgezet in doordachte professionele besluitvorming.

We verkennen hoe expertise, data, en onderzoek elkaar versterken en hoe emoties en cultuur hierin een cruciale rol spelen. Bovendien staan we stil bij de kunst van het balanceren tussen ogenschijnlijke paradoxen en het opbouwen van collectief leren, eigenaarschap, en innovatief vermogen.

In deze keynote worden theoretische inzichten vertaald naar praktische handvatten om te bouwen aan collectieve veranderkracht.

Programmaplanning 

Vanaf 12:30                   Inloop (Koffie & Thee) 

13:00 – 13:15                Welkom & introductie Keynote-speaker 

13:20 – 14:00               Keynote 

14:00 – 14:10               Bedanken keynote-speaker & korte uitleg sessies 

14:15 – 14:40               Pauze & netwerkmoment 

14:45 – 15:25               Sessie 1 (zie 'Brenger(s) voor inzage in de presentaties)

15:25 – 15:30               Wissel 

15:30 – 16:10               Sessie 2 (zie 'Brenger(s) voor inzage in de presentaties)

16:15 – 16:30               Pauze & netwerkmoment 

16:30 – 16:40               Aankondiging panelgesprek & voorstellen panelleden 

16:45 – 17:20               Panelgesprek over flexibiliteit in roosters

17:20 – 17:30               Afsluiting 

17:30 – 18:00               Gelegenheid tot napraten       

Bekijk data bijeenkomsten en locatie

Data bijeenkomst(en)

Startdatum

do 05 juni 2025

13:00-18:00

Nog 39 plekken beschikbaar

Centraal Bureau Quadraam
Saturnus 5
6922 LX Duiven

Direct aanmelden

Maaltijd

Bij deelname aan een Qtime van 16:00-19:00 uur (of later) regelt Quriuz een maaltijd. In het kader van duurzaamheid is deze vegetarisch. Om het voor ons organisatorisch behapbaar te houden en geen risico te lopen houden wij geen rekening met dieetwensen/allergieën/andere wensen. Het beste kun je dan zelf een eigen maaltijd meenemen. Aan de gastvrouw of gastheer kun je vragen of zij/hij het wil opwarmen.

De volgende presentaties worden deze middag gepresenteerd:

Bevordering van zelfregulatie bij het schrijven van essays.
Marjolein Geerits & Joep van der Graaf - NOLAI
Paper presentatie

Goed schrijven vergt herzien, schrappen en herschrijven, maar veel leerlingen vinden zelfregulatie lastig. In een NOLAI-project ontwikkelden docenten en onderzoekers een lessenserie om dit te ondersteunen. AI visualiseert het schrijfproces en helpt leerlingen verbanden leggen. De lessen worden in april 2025 getest en geanalyseerd op effect. Doel is dat leerlingen hun leerproces zelfstandig sturen en beter herschrijven. AI biedt ook docenten nieuwe mogelijkheden voor effectieve begeleiding. In de presentatie lichten we het project en AI-toepassingen verder toe.


De Nieuwe Leerweg op het Montessori College
Caroline van Toor - Montessori College
Poster presentatie

In schooljaar 2022-2023 is het PGP (praktijk gericht programma) in mavo 3 op het Montessori College Arnhem ingevoerd. 2023 en 2024 is er onderzocht hoe leerlingen denken over de verschillende programma onderdelen van de nieuwe leerweg.


Starten om nooit meer te stoppen: naar een gezamenlijk gedragen, duurzame en toekomstbestendige inductiefase voor elke beginnende leraar.
Marian te Lindert - Liemercollege/Quadraam
Poster presentatie

De onderwijsregio Arnhem en omstreken waarbinnen Quadraam participeert kampt met een groeiend lerarentekort en hoge uitstroom onder starters. Veel beginnende leraren stoppen vroegtijdig door een gebrek aan passende begeleiding. Binnen Quadraam start in januari 2026 een professional doctoratetraject (PD) dat zich richt op het ontwikkelen van krachtige, duurzaam ingebedde en gezamenlijk gedragen startersbegeleiding.

We doen dit aan de hand van de vraag: Hoe kan de inductiefase voor startende leraren in de complexe onderwijspraktijk van Quadraamscholen worden vormgegeven, rekening houdend met de belangen van betrokken actoren en de organisatorische omstandigheden, voor het behoud van startende leraren en ter bevordering van de onderwijskwaliteit?

Het onderzoek richt zich op drie doelen:
? Analyse van oorzaken en fricties tussen theorie en praktijk van startersbegeleiding;
? Ontwikkeling van een gedeelde veranderaanpak, afgestemd op verschillende schoolcontexten;
? Inzicht in de overdraagbaarheid van deze aanpak naar andere complexe onderwijsvraagstukken.

De aanpak combineert kristallisatie – onderzoek vanuit meerdere perspectieven – met Change Labs, waarin betrokkenen zoals starters, begeleiders en leidinggevenden samen duurzame oplossingen ontwerpen voor dit urgente vraagstuk. Voel je welkom om mee te denken, ideeën te delen en samen te bouwen aan dit onderzoekstraject, waarin samenwerking en innovatie centraal staan.


Cultuur- en traumasensitief handelen nieuwkomersleerlingen in het voortgezet onderwijs
Lieke de Kleijn - Radboud Universiteit/Quadraam
Presentatie

De recentelijke stroom nieuwkomersleerlingen is exponentieel toegenomen (Rijckaert & Wulftange, 2023). Het is door deze grote toestroom essentieel om in kaart te brengen welke ondersteuningsstrategieën scholen voor voortgezet onderwijs kunnen inzetten om leerkrachten te faciliteren in cultuur- en traumasensitief handelen bij nieuwkomersleerlingen, met als doel de handelingsverlegenheid onder leerkrachten te verminderen. De onderzoeksvraag die in deze studie centraal staat is: ‘’Welke ondersteuningsstrategieën kunnen scholen voor voortgezet onderwijs inzetten om leerkrachten te faciliteren in cultuur- en traumasensitief handelen bij nieuwkomersleerlingen, met als doel de handelingsverlegenheid onder leerkrachten te verminderen?’’ Deze kwalitatieve studie is uitgevoerd onder vijf teamleiders van verschillende niveaus op scholen voor voortgezet onderwijs van Quadraam: praktijkonderwijs, vmbo, mavo/havo, havo/vwo en gymnasium.


Innovatief gedrag en autonomie-ondersteunend onderwijs
Joost Venendaal - Lyceum Elst
Paper presentatie

Een sterke leercultuur binnen scholen is belangrijk voor de professionele ontwikkeling en duurzame innovatie. In deze cultuur staat samenwerking centraal: Collectieve betrokkenheid stimuleert het gezamenlijke oplossen van vraagstukken en versterkt het innovatief handelen van docenten. Innovatief gedrag verwijst naar het genereren, delen en toepassen van nieuwe ideeën in de onderwijspraktijk. Wanneer docenten dit gedrag samen vertonen, versterkt dit de onderlinge verbondenheid en de impact op de werkvloer.

Tegelijkertijd speelt motivatie van leerlingen een sleutelrol in hun schoolsucces. Het gevoel van autonomie, het ervaren van keuzevrijheid en eigenaarschap, draag significant bij aan deze motivatie. Docenten kunnen autonomie-ondersteunende gedragingen toe passen om leerlingen meer autonomie te laten ervaren. Het toepassen van zulke gedragingen kan geleerd worden door docenten, maar dat vraagt om bewustwording en ontwikkeling.

In dit praktijkonderzoek is met een mixed-method benadering gekeken naar de factoren die bijdragen aan collectief en individueel innovatief gedrag van docenten en hun autonomie-ondersteunend handelen. Kwantitatieve data geven inzicht in de samenhang tussen docentgedrag en leerling motivatie. Kwalitatief is een professionele leergemeenschap (PLG) ingericht waarin docenten samen reflecteerden en de onderwijspraktijk ontwikkelden. Deze werkwijze leidde tot praktijkgerichte oplossingen die autonomie-ondersteunend onderwijs versterken en het promoten van zowel individueel als collectief innovatief gedrag.

Quriuz maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK