Info Qtime
Deze training is bedoeld voor collega’s binnen de school die in opdracht van hun MT een rol spelen in het uitrollen van kennis en kunde rondom bovengenoemde thema’s.
Na het volgen van deze training ben je in staat om jouw collega’s in de school te trainen op het betreffende thema.
Na actieve deelname ontvang je een certificaat.
Ongeveer 6 maanden na de laatste bijeenkomst organiseren we voor de deelnemers een terugkombijeenkomst waar ervaringen worden uitgewisseld en intervisie plaatsvindt.
Inhoud van de training:
Bijeenkomst 1 Basistraining lesgeven met Teams
• SharePoint Basis
• Een online instructiereeks aanmaken in de agenda
• Vergaderopties instellen
• Een vergadering opstarten en afsluiten
• Inhoud delen
• Vergaderruimtes opstarten (automatisch/handmatig)
• Presenteren
• Whiteboard
• Aanwezigheidslijst downloaden
Bijeenkomst 2 Digitale didactiek gevorderden learning analytics
Bijeenkomst 3 Didactiek online en hybride
• Een online les effectief opbouwen
• Leerlingen actief betrekken in de verschillende lesfasen
• Tools inzetten die inzicht geven in de voortgang van het leerproces
Bijeenkomst 4 Digitale didactiek gevorderden
• Didactische meerwaarde van een uitlegvideo
• Een (interactieve) uitlegvideo creëren.
Ook onderstaande items kunnen desgewenst in de training aan bod komen:
• Hoe kun je leerlingen zowel thuis als in de klas samen laten werken?
• Hoe kun je differentiëren in bij hybride lesgeven?
• Hoe kun je leerlingen regie geven bij hybride lesgeven?
• Welke werkvormen er bij hybride lesgeven voor:
o Oriënteren op een onderwerp (zelfstandig en samen)
o Oefenen en trainen
o Feedback geven
o Reflecteren
• Welke digitale tools er zijn om het leerproces goed te laten lopen: hardware en software
Na bovenstaande training volgt een train de trainer waarin je werkt aan de onderstaande leerdoelen. Deze bijeenkomsten duren van 15.30 - 19.30 uur.
Bijeenkomst 5 De trainer als ontwerper
• Je kunt een training ontwerpen met Kolb en deze relateren aan:
o jouw eigen leerstijl en stijl van trainen
o ervaringsgericht leren
o kop-romp-staart
o activerende didactiek en in te zetten werkvormen.
• Je hebt inzicht in het profiel van de trainer en kent hierbij je eigen kwaliteiten.
• Je weet hoe je je als trainer in je eigen organisatie kan positioneren.
• Je kunt jouw ontwikkelpunten benoemen en doelgerichte acties uitzetten om te werken aan verdere professionalisering als trainer.
Bijeenkomst 6 De trainer als begeleider van leerprocessen
• Je kunt rekening houden met eigenschappen van ‘lerende volwassenen’ en weet wat nodig is om de transfer naar de praktijk te bevorderen.
• Je hebt kennis van en geoefend met het effect van verschillende gespreksinterventies en de vier interventieniveaus.
• Je bent in staat op professionele wijze feedback te geven en te ontvangen.
• Je hebt inzicht in het ontstaan van weerstand en kunt weerstand positief beïnvloeden in de trainingssituatie.
Bijeenkomst 7 De trainer als begeleider van groepsprocessen
• Je kunt de fases van groepsontwikkeling weergeven en begrijpt de sociale psychologie erachter.
• Je kunt interventies inzetten die een groep helpen naar een volgende groepsfase.
• Je kunt de interactie dusdanig begeleiden dat gezamenlijk leren gestimuleerd wordt.
• Je bent je bewust wat je als trainer kan doen om in je kracht te blijven.
Aan deze training zijn voor jou geen kosten verbonden. Na jouw aanmelding regelen we voor jou de trainingsruimte, trainingsmateriaal, catering etc. We rekenen dan ook op jouw komst.