Masterclass Hoezo ongemotiveerd?

Info Qtime

OP, OOP, Leidinggevenden, Studenten Pedagogisch specialist
Lamlendig, geen beweging meer in te krijgen: op veel scholen is de ‘motivatie’ van leerlingen het gesprek van de dag.
Het leidt bij leraren en ouders tot zorgen, irritatie, duwen en trekken of juist opgeven. Een funeste wisselwerking. Weten we wat er achter dat lamlendige gedrag en dat niets doen zit? Gaat het dan eigenlijk wel over motivatie? In ieder geval is duidelijk: hoe harder we roepen dat leerlingen ‘ongemotiveerd’ zijn, hoe meer ze zich daarnaar gaan gedragen.
Motivatie verhogen begint bij het in gesprek gaan met leerlingen over wat motivatie eigenlijk is. Een goede uitleg in een praktische workshop of les is het halve werk. Vervolgens kunnen afspraken en kleine interventies in de lessen een groot effect hebben. In deze masterclass benaderen we motivatie vanuit de basisbehoeften relatie, competentie en autonomie.
We beginnen bij onszelf. We gaan met elkaar denkoefeningen en opdrachten doen die gaan over onze eigen motivatie. Deze opdrachten kunnen ook gebruikt worden bij leerlingen. Stukjes theorie en toepassing in de praktijk wisselen elkaar af (o.a. vanuit lesmateriaal van Je Brein de Baas?! van het NCJ). We ontdekken de kracht van ‘geloof in eigen kunnen’, keuzevrijheid en last but not least, de kracht van support. Leerlingen hebben elkaar en ons als volwassenen harder nodig dan we denken!
Bekijk data bijeenkomsten en locatie

Geen cursusdata

Deze Qtime heeft al plaatsgevonden en is (nog) niet herpland. Heb je interesse? Laat het ons weten zodat wij je op de hoogte kunnen houden.

Toon interesse

Maaltijd

Bij deelname aan een Qtime van 16:00-19:00 uur (of later) regelt Quriuz een maaltijd. In het kader van duurzaamheid is deze vegetarisch. Om het voor ons organisatorisch behapbaar te houden en geen risico te lopen houden wij geen rekening met dieetwensen/allergieën/andere wensen. Het beste kun je dan zelf een eigen maaltijd meenemen. Aan de gastvrouw of gastheer kun je vragen of zij/hij het wil opwarmen.

Sprekers

Hanneke is schoolpsychologe, coördinator nascholing en verbonden als hoofdopleider aan de opleiding Schoolpsycholoog. Als schoolpsycholoog is zij nieuwsgierig naar wat leerlingen en docenten motiveert en belemmert in het onderwijs. Ze gelooft in de kracht van gemeenschappen, zeker op scholen. Een school waarin jouw bijdrage er wezenlijk toe doet, zonder dat je het gevoel hebt ‘alles’ alleen te moeten doen. Zien en gezien worden, of je nu leerling, medewerker of schoolleider bent.
Hanneke verbindt graag wetenschap en praktijk. Haar kracht is om moeilijke zaken eenvoudig uit te leggen en snel te schakelen tussen de verschillende niveaus in en rond de school.

Kosten

Quriuz maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK