Info Qtime
Het leidt bij leraren en ouders tot zorgen, irritatie, duwen en trekken of juist opgeven. Een funeste wisselwerking. Weten we wat er achter dat lamlendige gedrag en dat niets doen zit? Gaat het dan eigenlijk wel over motivatie? In ieder geval is duidelijk: hoe harder we roepen dat leerlingen ‘ongemotiveerd’ zijn, hoe meer ze zich daarnaar gaan gedragen.
Motivatie verhogen begint bij het in gesprek gaan met leerlingen over wat motivatie eigenlijk is. Een goede uitleg in een praktische workshop of les is het halve werk. Vervolgens kunnen afspraken en kleine interventies in de lessen een groot effect hebben. In deze masterclass benaderen we motivatie vanuit de basisbehoeften relatie, competentie en autonomie.
We beginnen bij onszelf. We gaan met elkaar denkoefeningen en opdrachten doen die gaan over onze eigen motivatie. Deze opdrachten kunnen ook gebruikt worden bij leerlingen. Stukjes theorie en toepassing in de praktijk wisselen elkaar af (o.a. vanuit lesmateriaal van Je Brein de Baas?! van het NCJ). We ontdekken de kracht van ‘geloof in eigen kunnen’, keuzevrijheid en last but not least, de kracht van support. Leerlingen hebben elkaar en ons als volwassenen harder nodig dan we denken!