Leerlingen en motivatie

Info Qtime

OP, Leidinggevenden, Studenten Pedagogisch specialist
Deze Qtime is geïnitieerd na ronde tafelgesprekken met docenten en MT’s, waar naar voren kwam dat er binnen de scholen een daling is in de motivatie van onze leerlingen. Er is behoefte naar meer info over het motiveren van leerlingen.
Doe mee aan deze interactieve Qtime. Jij maakt immers het verschil!
Deze Qtime gaat over assertief leiderschap zowel in de klas als daarbuiten. Het adequaat benaderen van leerlingen. Leerlingen raken gemotiveerd door ze serieus te nemen in hun gebrek aan motivatie en dit niet te vermijden. Onze zorgen daarover helpen niet.
De trainer Marcel biedt een breder perspectief in onderzoek met de deelnemers. Hij begint met de vraag: Hoe zit het met de motivatie van teamleiders, vakdocenten en management in het benaderen van deze leelringen? Hoe motiveren en inspireren wij elkaar?
Lage motivatie van leerlingen weerspiegelt soms op alle lagen van de organisatie dezelfde cultuur. Hoe doorbreek je de cultuur van een gebrek aan motivatie? Het gaat eerder over procesmatig werken en benaderen van leerlingen. Lange termijn visie, doelen en acties vanuit alle lagen in de organisatie zijn een must. Kortom weg uit het kader van korte termijnoplossingen.
Wat Marcel betreft uit het zorgen voor of bezorgd zijn en uit het systeem van straffen. De leerling is geen probleem of een wat. Het gebrek aan motivatie is niet het probleem! Wij kunnen niet fixen wat niet van ons is. Wel hoe wij er mee omgaan. Hoe houden we rekening met de vraag wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik?
Kortom: Marcel wil het proces ondergaan en ondervinden met de deelnemers. Uiteraard laat hij theatraal en met humor zien wat er gebeurt wanneer we als docent, teamleider, coördinator of management in een bezorgde of zorgende cultuur verblijven. Bovenstaande beeldt hij letterlijk in situaties uit die iedereen herkent en laat zien wat er gebeurt wanneer je vanuit een meer assertieve (provocerende) leiderschap de klas of leerling bendaderd. En wat kunnen we dan leren van elkaar?
Marcel werkt met:
- Dader, slachtoffer dynamiek
- Machtsdriehoek (Hoe werkt onmacht in de klas?)
- Stress en emotie regulatie
- Overlevingsstrategieën versus gezonde strategieën

Deel deze cursus

Quriuz logo

Dit evenement heeft al plaatsgevonden en is (nog) niet herpland. Heb je interesse? Laat het ons weten zodat wij je op de hoogte kunnen houden.

Toon interesse

Leerdoelen

  • Je krijgt inzicht in bovenstaande modellen en onderwerpen
  • Je hebt verschil ervaren tussen zorgend leiderschap en assertief leiderschap in de klas & daarbuiten
  • Je hebt inzicht in motivatieproblematiek en dynamieken

Moeilijke kinderen bestaan niet, kinderen die het moeilijk hebben wel

Datum

Geen cursusdata

Deze Qtime heeft al plaatsgevonden en is (nog) niet herpland. Heb je interesse? Laat het ons weten zodat wij je op de hoogte kunnen houden.

Toon interesse

Sprekers

Marcel werkt fulltime als trainer/coach en rouw- en verliestherapeut. Hij heeft ruim 20 jaar in het onderwijs gewerkt als dramadocent, ondersteuningscoördinator en opleidingsdirecteur. Nu heeft hij zijn eigen praktijk Samenzonder. Hij is als opleider verbonden aan de opleiding Land van Rouw. Als trainer in het onderwijs en op de universiteit houdt hij zich bezig met persoonlijke groei en leiderschap. Als coach en rouw- en verliestherapeut begeleidt hij zowel docenten als jongeren die in deze periode zo op de proef worden gesteld. In het onderwijs traint hij o.a. zorgteams in het omgaan met traumatische ervaringen van jongeren.

Kosten

Quriuz maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK