Info Qtime
Doe mee aan deze interactieve Qtime. Jij maakt immers het verschil!
Deze Qtime gaat over assertief leiderschap zowel in de klas als daarbuiten. Het adequaat benaderen van leerlingen. Leerlingen raken gemotiveerd door ze serieus te nemen in hun gebrek aan motivatie en dit niet te vermijden. Onze zorgen daarover helpen niet.
De trainer Marcel biedt een breder perspectief in onderzoek met de deelnemers. Hij begint met de vraag: Hoe zit het met de motivatie van teamleiders, vakdocenten en management in het benaderen van deze leelringen? Hoe motiveren en inspireren wij elkaar?
Lage motivatie van leerlingen weerspiegelt soms op alle lagen van de organisatie dezelfde cultuur. Hoe doorbreek je de cultuur van een gebrek aan motivatie? Het gaat eerder over procesmatig werken en benaderen van leerlingen. Lange termijn visie, doelen en acties vanuit alle lagen in de organisatie zijn een must. Kortom weg uit het kader van korte termijnoplossingen.
Wat Marcel betreft uit het zorgen voor of bezorgd zijn en uit het systeem van straffen. De leerling is geen probleem of een wat. Het gebrek aan motivatie is niet het probleem! Wij kunnen niet fixen wat niet van ons is. Wel hoe wij er mee omgaan. Hoe houden we rekening met de vraag wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik?
Kortom: Marcel wil het proces ondergaan en ondervinden met de deelnemers. Uiteraard laat hij theatraal en met humor zien wat er gebeurt wanneer we als docent, teamleider, coördinator of management in een bezorgde of zorgende cultuur verblijven. Bovenstaande beeldt hij letterlijk in situaties uit die iedereen herkent en laat zien wat er gebeurt wanneer je vanuit een meer assertieve (provocerende) leiderschap de klas of leerling bendaderd. En wat kunnen we dan leren van elkaar?
Marcel werkt met:
- Dader, slachtoffer dynamiek
- Machtsdriehoek (Hoe werkt onmacht in de klas?)
- Stress en emotie regulatie
- Overlevingsstrategieën versus gezonde strategieën