In de spotlight!
Event Kansen! – Samen maken we het verschil
Op 15 mei kwamen meer dan 60 bevlogen deelnemers samen tijdens Event Kansen 2025 – een inspirerende middag vol energie, inzichten en gedeelde ambitie om gelijke kansen voor alle leerlingen werkelijkheid te maken.
Na een warm welkom door Jan-Maarten de Wit nam Redwane Bouttaouane ons mee in een krachtig verhaal over het belang van hoge én positieve verwachtingen. Zijn boodschap raakte: wij maken het verschil. Door te geloven in ieder kind – ongeacht achtergrond, naam, niveau of eerdere prestaties – en dit actief uit te spreken, zetten we de eerste stap naar echte kansengelijkheid.
Wat volgde waren tafelgesprekken, gevoed door prikkelende stellingen en inzichten van deelnemers uit het hele onderwijsveld én betrokken organisaties zoals Stichting PAS. Samen onderzochten we hoe we onze eigen rol kunnen benutten om beweging te creëren.
Tijdens het panelgesprek, onder leiding van Niek Bootsma, deelden directeuren, medewerkers én leerlingen hun initiatieven, vragen en dromen. De kracht van dit gesprek lag in de diversiteit aan perspectieven – en in de wijze woorden van de leerlingen bij de afsluiting:
“Breng ons met elkaar in verbinding en laat ons leren over en met elkaar.”
Woorden die bij velen zijn blijven hangen.
Het event sloot af met een bijzonder moment: een eerbetoon aan Angélique Sanders, drijvende kracht en initiatiefneemster van Event Kansen. Na jarenlange inzet voor kansengelijkheid in het onderwijs, neemt zij afscheid en gaat ze met pensioen. Als dank en verrassing werd bekendgemaakt dat haar missie wordt voortgezet:
Op 16 april 2026 vindt de derde editie van Event Kansen plaats.
Event Kansen 2025 liet zien: als we samenwerken, luisteren en durven dromen, komen we dichter bij echte gelijke kansen.
(19 mei 2025)
QTime: Procesbegeleider in de School
In oktober ging bij Quriuz een inspirerende nieuwe QTime van start: Procesbegeleider in de School. In drie krachtige bijeenkomsten namen Remon Assies en Babs Hermsen de deelnemers mee in de kunst van het begeleiden op procesniveau.
Op elke school zijn er volop ontwikkelprocessen gaande. Toch raken die door de hectiek van de dag vaak op de achtergrond, terwijl juist dát het verschil maakt in de kwaliteit van ons onderwijs. Want ontwikkeling vraagt om reflectie, herzien, herschrijven – om uiteindelijk lessen en leeromgevingen beter te laten aansluiten bij de behoeften van leerlingen.
Tijdens dit QTime-programma stonden drie thema’s centraal:
De rol van procesbegeleider is breed inzetbaar en kan vervuld worden door onder anderen voorzitters van vakgroepen, examencommissies, MR’s, werkgroepen of teamleiders. Eén ding staat vast: de kwaliteit van de samenwerking bepaalt de impact van het resultaat.
Na afloop van dit traject staan deelnemers sterker in hun rol en begeleiden zij met vertrouwen en bewustzijn.
Wat deelnemers zeggen:
“Ik ben me bewuster van mijn rol.”
“Soms hoef je niets van de inhoud te weten om het proces te begeleiden.”
“Deze training zou eigenlijk verplicht moeten zijn voor iedereen die een ontwikkelgroep gaat begeleiden!”
Deze QTime werd gewaardeerd met een 8,5 – een resultaat om trots op te zijn. Zeker eentje die een plekje in de spotlight verdient én op herhaling mag!
(4 april 2025)