Training Procesbegeleider in de school

Info Qtime

OP, OOP, Leidinggevenden

Aanleiding
Op allerlei plekken in de school werken er teams en groepen samen aan vernieuwingen en verbeteringen van het onderwijs. Bijvoorbeeld op het gebied van formatief handelen, basisvaardigheden en flexibilisering van het onderwijs of verbeteringen m.b.t. sectieplannen, mentoraat, PTA’s of leskwaliteit. Een procesbegeleider helpt deze ontwikkelprocessen te structureren en te begeleiden. Hij of zij begeleidt de groepsdynamiek en interacties op een manier die de productiviteit en samenwerking bevordert. Daarnaast ondersteunt de procesbegeleider de groep bij het nemen van beslissingen en het behalen en borgen van de ontwikkeldoelen.

Voor wie
De rol van procesbegeleider kan door verschillende mensen worden vervuld. Denk bijvoorbeeld aan voorzitters van een vakgroep, examencommissie, werkgroep, of MR of aan project- en teamleiders. In al deze groepen hangt de kwaliteit van de samenwerking samen met de kwaliteit van de resultaten van de groep. Na de afronding van dit traject kun je de rol van procesbegeleider in de school met vertrouwen op je nemen.

Inhoud programma
Het traject bestaat uit de volgende 3 delen, met elk een eigen thema en doelen:

1. Ik als procesbegeleider

  • Je weet wat procesbegeleiding wel en niet is.
  • Je kent de belangrijkste aspecten van procesbegeleiding.
  • Je hebt inzicht in de competenties van een procesbegeleider, kent hierbij je eigen kwaliteiten en ontwikkelpunten en zet acties uit om je verder te ontwikkelen.

2. Interactie in de procesbegeleiding

  • Je hebt kennis van en geoefend met het effect van verschillende gespreksinterventies en de vier communicatieniveaus.
  • Je kent de fases van groepsontwikkeling, begrijpt de psychologie erachter en kunt interventies inzetten die een groep helpen naar een volgende groepsfase.
  • Je kunt de interactie dusdanig begeleiden dat gezamenlijk leren gestimuleerd wordt.

3. Het begeleiden van veranderprocessen

  • Je kent de elementen voor succesvol veranderen in het onderwijs.
  • Je weet wat ervoor nodig is om cyclisch aan onderwijsverbetering te werken en hoe deze te borgen.
  • Je kent het verschil tussen verander- en verbeterprocessen en gebruikt dit in jouw procesbegeleiding.
Bekijk data bijeenkomsten en locatie

Leerdoelen

  • Zie inhoud programma

Deel deze cursus

Geen cursusdata

Deze Qtime heeft al plaatsgevonden en is (nog) niet herpland. Heb je interesse? Laat het ons weten zodat wij je op de hoogte kunnen houden.

Toon interesse

Maaltijd

Bij deelname aan een Qtime van 16:00-19:00 uur (of later) regelt Quriuz een maaltijd. In het kader van duurzaamheid is deze vegetarisch. Om het voor ons organisatorisch behapbaar te houden en geen risico te lopen houden wij geen rekening met dieetwensen/allergieën/andere wensen. Het beste kun je dan zelf een eigen maaltijd meenemen. Aan de gastvrouw of gastheer kun je vragen of zij/hij het wil opwarmen.

Sprekers

Babs Hermsen (20-01-1977) studeerde Human Resource Management. Na een aantal jaar als personeelsmanager te hebben gewerkt wilde ze zich meer focussen op de begeleiding van leerprocessen in de beroepscontext. Ze ging lesgeven op het mbo in haar eigen HR-vakgebied en volgde tegelijkertijd de Lerarenopleiding Omgangskunde. Na afronding van deze studie werd ze al snel aangenomen als lerarenopleider en trainer bij deze opleiding. Sindsdien heeft ze zich verder gespecialiseerd in de begeleiding van leer- en veranderprocessen waarbij persoonlijke en professionele ontwikkeling samengaan. Onder meer door het volgen van de Master Begeleidingskunde en door het doen van praktijkgericht onderzoek naar hoe persoonsvorming en zingeving verder ingebed kan worden in professionaliseringsprocessen.

Remon Assies (03-05-1986) heeft een gevarieerde loopbaan in het onderwijs. Hij begon als docent biologie in het mbo, waar hij zijn passie voor het vak met zijn studenten deelde. Vervolgens werkte hij in het hbo als onderwijskundig projectleider en onderwijsadviseur, waarbij hij ervaring opdeed in het begeleiden van verbeter- en veranderprocessen.
Nu werkt Remon als adviseur onderwijsontwikkeling en kwaliteit in het voortgezet onderwijs. Hij helpt bij het evalueren en verbeteren van onderwijsprogramma’s en ondersteunt scholen bij hun inspanningen voor kwaliteitsverbetering. Door de jaren heen heeft hij bijgedragen aan de verbetering van onderwijs op verschillende niveaus.

Kosten

Aan deze training zijn voor jou geen kosten verbonden. Na jouw aanmelding regelen we voor jou wel het nodige om deze bijeenkomst te organiseren. We rekenen dan ook op jouw komst.

De kwaliteit van de samenwerking bepaalt het resultaat.

Quriuz maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK