Info Qtime
Aanleiding
Op allerlei plekken in de school werken er teams en groepen samen aan vernieuwingen en verbeteringen van het onderwijs. Bijvoorbeeld op het gebied van formatief handelen, basisvaardigheden en flexibilisering van het onderwijs of verbeteringen m.b.t. sectieplannen, mentoraat, PTA’s of leskwaliteit. Een procesbegeleider helpt deze ontwikkelprocessen te structureren en te begeleiden. Hij of zij begeleidt de groepsdynamiek en interacties op een manier die de productiviteit en samenwerking bevordert. Daarnaast ondersteunt de procesbegeleider de groep bij het nemen van beslissingen en het behalen en borgen van de ontwikkeldoelen.
Voor wie
De rol van procesbegeleider kan door verschillende mensen worden vervuld. Denk bijvoorbeeld aan voorzitters van een vakgroep, examencommissie, werkgroep, of MR of aan project- en teamleiders. In al deze groepen hangt de kwaliteit van de samenwerking samen met de kwaliteit van de resultaten van de groep. Na de afronding van dit traject kun je de rol van procesbegeleider in de school met vertrouwen op je nemen.
Inhoud programma
Het traject bestaat uit de volgende 3 delen, met elk een eigen thema en doelen:
1. Ik als procesbegeleider
- Je weet wat procesbegeleiding wel en niet is.
- Je kent de belangrijkste aspecten van procesbegeleiding.
- Je hebt inzicht in de competenties van een procesbegeleider, kent hierbij je eigen kwaliteiten en ontwikkelpunten en zet acties uit om je verder te ontwikkelen.
2. Interactie in de procesbegeleiding
- Je hebt kennis van en geoefend met het effect van verschillende gespreksinterventies en de vier communicatieniveaus.
- Je kent de fases van groepsontwikkeling, begrijpt de psychologie erachter en kunt interventies inzetten die een groep helpen naar een volgende groepsfase.
- Je kunt de interactie dusdanig begeleiden dat gezamenlijk leren gestimuleerd wordt.
3. Het begeleiden van veranderprocessen
- Je kent de elementen voor succesvol veranderen in het onderwijs.
- Je weet wat ervoor nodig is om cyclisch aan onderwijsverbetering te werken en hoe deze te borgen.
- Je kent het verschil tussen verander- en verbeterprocessen en gebruikt dit in jouw procesbegeleiding.