Info Qtime
De eerste signalen van “een pittige klas” hoor je meestal al in september/oktober in de personeelskamer. Het is belangrijk om hiermee meteen aan de slag te gaan en het probleem niet tot mei te laten liggen.
In deze vier bijeenkomsten speciaal voor teamleiders kijken we nauwgezet naar het ontstaan van leraar en leerlinggedrag die leidt tot de titel: ‘de pittige klas’. Wat gaat daaraan vooraf en hoe kun jij als teamleider al preventief invloed uitoefenen? Wat valt er te leren van deze klas en hoe kom je tot een gezamenlijk plan? Hoe mobiliseer je ouders en je team? Wat is de positie van de mentor? Hoe ga je om met klachten? Op al deze vragen krijg je in deze vierdelige Qtime antwoorden die we in dit traject gaan oefenen en uitvoeren in de praktijk. Vanaf de eerste bijeenkomst werken we met casuïstiek uit jouw praktijk en ervaring als teamleider. Aan de hand van een stappenplan leren teamleiders het traject op een constructieve manier aan te gaan.
Bijeenkomst 1:
Inzicht in de hechtingscirkel. Afstemmen met de klas. Hoe vorm je een klas in afstemming met leraren en mentor. Wat gebeurt erbij klassen die volgens het boekje presteren en leren? Wat is de balans van geven en nemen en hoe werken we met de sociale leerbehoefte van leerlingen? Er wordt een plan van aanpak neergezet.
Bijeenkomst 2:
We scherpen het plan van aanpak plan van aanpak aan aanvulling op de vorige bijeenkomst. Het onderwerp systemisch denken wordt behandeld en plek en ordening. Deze bijeenkomst gaat o.a. over jouw plek als teamleider. Hoe krijg je het team van leerkrachten in een leerbeweging? Wat gebeurt er op betrekkingsniveau in het team? Wat is de rol van de coördinator bijvoorbeeld?
Bijeenkomst 3:
Omgaan met beperkende overtuigingen bij tegenslagen. Evaluatie en intervisie op uitvoering plan.
Bijeenkomst 4:
Inbrengen van leervragen en het verder uit werken van een integrale aanpak op basis van opgedane ervaring. Simulatie en oefenen.
De deelnemers wordt gevraagd om tussentijds opdrachten uit te voeren. Dit bepaalt mede het succes van deze leerbijeenkomsten.