ONDERWIJS ANDERS!

Info Qtime

OP, OOP, Leidinggevenden, Studenten

Kom luisteren,
kom kijken,
kom meepraten
tijdens het Quadraam onderzoeksevent ONDERWIJS ANDERS! op

donderdag 6 juni a.s. van 14.00 tot 18.00 uur
 in het Convent in Duiven


Onderwijs anders!
Wat werkt in de praktijk?

Duik dieper in de praktijk van vernieuwend onderwijs tijdens ons aankomende onderzoeksevent. We richten ons op essentiële thema’s van vandaag: “ontwikkelingsgericht onderwijs’, ‘kansengelijkheid’ en de rol van AI in het onderwijslandschap.

Dit is meer dan een discussie; het is een kans om concrete oplossingen en bewezen methodes te ontdekken die het onderwijs transformeren.

Na het inspirerende verhaal van Jan Bransen vorig jaar met de theorie over hoe onderwijs echt anders kan, dit jaar een vervolg door Ben van der Hilst hoe de ontwikkelingsgerichte theorie van Jan Bransen daadwerkelijk vorm gegeven kan worden in de praktijk.

PROGRAMMA:

  • Keynote van Ben van der Hilst (directeur/bestuurder Kenniscentrum Het Leren Organiseren)
    Ben vindt het belangrijk dat we goed nadenken over hoe je het onderwijs organiseert. Hij laat, gebaseerd op wetenschap en praktijkervaring, de vaste manieren van denken hoe we het onderwijs organiseren consequent los. Hij durft bij de realisatie van ander onderwijs echt te kiezen voor de professionaliteit van leraren. Op 22 mei komt zijn nieuwe boek uit: “Het kan zoveel mooier” met 31 praktische prikkelende ideeën over professioneel handelen (pedagogisch en didactisch), onderwijslogistiek, arbeidsorganisatie (bestuur)/onderwijsorganisatie (docenten).

In deze keynote vertelt Ben o.a. over deze ideeën vanuit de wetenschappelijke ondergrond, maar vooral vanuit de praktijk. Hoe de inrichting van de arbeidsorganisatie samen met collega’s invloed heeft op de kwaliteit van de leraar, op de innovatie van de organisatie en op het werkplezier.

  • Workshopronde 1
    Keuze uit 2 sessies:
    - “Kan een brede brugklas het verschil maken voor kansengelijkheid?” door Eddie Denessen, hoogleraar aan de Radboud Universiteit

    - “Stand van zaken AI Quadraam” door NOLAI en Joost Borsboom
     
  • Workshopronde 2 & 3
    Onderzoek in de praktijk door verschillende Quadraam docent-onderzoekers en onderwijsonderzoekers buiten Quadraam. Keuze uit onderzoeksposters en onderzoekspresentaties.

    Kom luisteren en meepraten over diverse recente praktijkonderzoeken met thema’s als:

- Welbevinden van de leerling tijdens deelname aan een Avontuur van de Q-highschool (Rosemarie van Losenoord, Q-Highschool)
Onderzoek naar het welbevinden van een leerling die meedoet aan een Avontuur van de Q-highschool in vergelijking met het landelijk gemiddelde en met het gemiddelde van de Quadraam leerling.

- Het modererende effect van fysieke activiteit op de taakeisen en bevlogenheid van de docent op burn-out (Claudia Otten, Liemers College)

Wat is de rol van taakeisen, stress, bevlogenheid en fysieke activiteit op burn-out en wat kun je preventief inzetten om dit te voorkomen?

- Kunst als taal (Annebel Hofhuis, Montessori College Arnhem)
Ervaar tijdens een workshop hoe je kunst kunt gebruiken bij het verkrijgen van nieuwe perspectieven op je eigen innovatievragen.

- Samenhang tussen welbevinden, fysieke veiligheid en weerbaarheid en het schoolverzuim van leerlingen (Rob Koornwinder, Candea College)
Doen de cijfers voor Nederlands en wiskunde er ook nog toe?

- Autonomie, zelfsturing en externe sturing bij de parcoursen van de Q-highschool en bij de scholen van Quadraam (Jeannine Doornink, Centraal Bureau)
Ervaren leerlingen die een parcours volgen bij de Q-highschool meer autonomie en zelfsturing dan leerlingen bij de reguliere lessen in de Quadraamscholen

Kwalitatief vervolgonderzoek netwerk Sterk Techniek Onderwijs (Frank Crooijmans, Centraal Bureau)
Hoe kijken verschillende stakeholders aan tegen de samenwerking binnen het regionale netwerk STO.  Hierbij staan de volgende vragen centraal:
Heeft het netwerk geleid tot innovatief gedrag in de scholen?
Heeft het netwerk onder leerlingen geleid tot meer motivatie en interesse voor (innovatief) technische opleidingen?

- De overstap van een familiecultuur naar een professionele werkcultuur (Cansu Özcelik, Het Westeraam)
Hoe zorg je voor een veilig leef- en leerklimaat, met focus op zowel het proces (onderlinge relaties en onderstroom) als de inhoud (bovenstroom).

- Delen we dezelfde ideeën? Hebben leraren en schoolleiders dezelfde overtuigingen over gespreid leiderschap?   (Jeanne Zwart, Olympus College)
Een masteronderzoek over de verschillende interpretaties van en diverse overtuigingen over gespreid leiderschap bij schoolleiders en leraren in het VO.

- Een onderzoek naar maatschappijleerlessen over de klimaatcrisis die hoop stimuleren. (Petra Willems, Lorentz Lyceum)
Hoe moeten maatschappijleerlessen over de klimaatcrisis eruit zien, zodat zij de hoop die jongeren nodig hebben kunnen stimuleren?
 

  • Netwerkpauze
     
  • Ronde tafel-discussie: Onderwijs ECHT anders met collega’s en leerlingen van Agora Zevenaar en de Q-Highschool onder leiding van Niek Bootsma (voorzitter College van Bestuur Quadraam).
     

Aan het eind van de middag ontvang je het nieuwste boek van Ben van der Hilst: “Het kan zoveel mooier”.

31 ideeën voor het voorgezet onderwijs. Een inspiratieboek voor onderwijsmensen die af en toe denken “waarom doen we de dingen zoals we ze doen, kan dat niet anders?”

Bekijk data bijeenkomsten en locatie

Data bijeenkomst(en)

Startdatum

do 05 juni 2025

Nog 60 plekken beschikbaar

Centraal Bureau Quadraam
Saturnus 5
6922 LX Duiven

Direct aanmelden

Maaltijd

Bij deelname aan een Qtime van 16:00-19:00 uur (of later) regelt Quriuz een maaltijd. In het kader van duurzaamheid is deze vegetarisch. Om het voor ons organisatorisch behapbaar te houden en geen risico te lopen houden wij geen rekening met dieetwensen/allergieën/andere wensen. Het beste kun je dan zelf een eigen maaltijd meenemen. Aan de gastvrouw of gastheer kun je vragen of zij/hij het wil opwarmen.

Quriuz maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK