Experttraining De coachende grondhouding als basis

Info Qtime

OP

Coachend begeleiden stelt ons  in staat om effectief en affectief les te geven.
Op deze wijze kan de docent op een volstrekt eigen manier, - uitgaand van de specifieke behoeften van de leerling - op iedere kwestie ingaan, en de leerling bijstaan en richting geven als mens en als docent.

Als expert ontwikkel je in de school deze expertise en zorgt dat deze vaardigheden een blijvend onderdeel worden van het onderwijsaanbod bij jou op school. Je wilt je collega’s graag inspireren en motiveren om de coachende grondhouding als basis voor de dagelijkse praktijk in te zetten.

Deze experttraining bestaat uit 6 delen: 3 inhoudelijk over het thema De docent als coach en 3 delen train de trainer.

Deze training is bedoeld voor collega’s binnen de school die in opdracht van hun MT  of met instemming van het MT een rol (willen) spelen in het uitrollen van kennis en kunde rondom bovengenoemde thema’s.

Na het volgen van deze training ben je in staat om jouw collega’s in de school te trainen op het betreffende thema.

Na actieve deelname ontvang je een bewijs van deelname.

Ongeveer 6 maanden na de laatste bijeenkomst organiseren we voor de deelnemers een terugkombijeenkomst waar ervaringen worden uitgewisseld en intervisiecoaching plaatsvindt. Tevens wordt dan geïnventariseerd in welke onderwerpen binnen de coachende grondhouding de deelnemers zich nog gezamenlijk willen professionaliseren en  wordt vanuit Quriuze bekeken wat ze hierin kunnen aanbieden.

Inhoud van de training:

In de de inhoudelijke bijeenkomsten doen we niet enkel een handreiking om de kennis en vaardigheden hiertoe te vergroten; we gaan laten je graag de voordelen van de coachende grondhouding ervaren! Tijd van deze bijeenkomsten is van 16.00 tot 19.00 uur.

Bijeenkomst 1: 16.00-19.00 uur

  • Welkom en kennismaken
  • De coachende grondhouding als basis
  • Nieuwe kijk op de rol van de docent, andere vaardigheden aanspreken en ontwikkelen
  • Systemisch leren kijken
  • Zingeving: waar haal je voldoening uit? waar liggen je kwaliteiten? 
  • Wat zijn de effecten van het functioneren van een docent op de ontwikkeling van een leerling?  
  •  “Eerst horen dan gehoord worden” 

 

Bijeenkomst 2: 16.00-19.00 uur

  • Coachen: vakinhoudelijk, didactisch en sociaal-relationeel 
  • Communicatie met kinderen, hoe doe je dat? Hoe maak je echt contact?  Werking van het puberbrein 

Voorbereiding op leerlingacteurs

  • Oplossingsgerichte en positieve communicatie 
  • De drama- en winnaarsdriehoek  

Na bovenstaande trainingsdelen volgen drie train de trainerdelen waarin je werkt aan de onderstaande leerdoelen.

Tijd van deze bijeenkomsten is van 15.30-19.30 uur


Bijeenkomst 3:  De trainer als ontwerper  15.30-19.30 uur

  • Je kunt een training ontwerpen met Kolb en deze relateren aan: 
  • jouw eigen leerstijl en stijl van trainen 
  • ervaringsgericht leren 
  • kop-romp-staart 
  • activerende didactiek en in te zetten werkvormen. 
  • Je hebt inzicht in het profiel van de trainer en kent hierbij je eigen kwaliteiten. 
  • Je weet hoe je je als trainer in je eigen organisatie kan positioneren. 
  • Je kunt jouw ontwikkelpunten benoemen en doelgerichte acties uitzetten om te werken aan verdere professionalisering als trainer.
     

Bijeenkomst 4:  De trainer als begeleider van leerprocessen 15.30-19.30 uur

  • Je kunt rekening houden met eigenschappen van ‘lerende volwassenen’ en weet wat nodig is om de transfer naar de praktijk te bevorderen. 
  • Je hebt kennis van en geoefend met het effect van verschillende gespreksinterventies en de vier interventieniveaus. 
  • Je bent in staat op professionele wijze feedback te geven en te ontvangen.
     

Bijeenkomst 5: De trainer als begeleider van groepsprocessen  15.30-19.30 uur

  • Je kunt de fases van groepsontwikkeling weergeven en begrijpt de sociale psychologie erachter. 
  • Je hebt inzicht in het ontstaan van weerstand en kunt weerstand positief beïnvloeden in de trainingssituatie
  • Je kunt interventies inzetten die een groep helpen naar een volgende groepsfase. 
  • Je kunt de interactie dusdanig begeleiden dat gezamenlijk leren gestimuleerd wordt. 
  • Je bent je bewust wat je als trainer kan doen om in je kracht te blijven.


Bijeenkomst 6  16.00-19.00 uur

  • Aan de slag met leerlingacteurs. Oefenen en feedback ontvangen.
  • Nabespreken en uitwisselen met leerlingacteurs
  • Nabespreken, samenvatten evaluatie cursus  
Bekijk data bijeenkomsten en locatie

Leerdoelen

  • Je bent een expert in coachende vaardigheden
  • Je kunt systemisch kijken naar de groep/leerling
  • Je bent startbekwaam als expert in het coachen van leerlingen

Deel deze cursus

Geen cursusdata

Deze Qtime heeft al plaatsgevonden en is (nog) niet herpland. Heb je interesse? Laat het ons weten zodat wij je op de hoogte kunnen houden.

Toon interesse

Maaltijd

Bij deelname aan een Qtime van 16:00-19:00 uur (of later) regelt Quriuz een maaltijd. In het kader van duurzaamheid is deze vegetarisch. Om het voor ons organisatorisch behapbaar te houden en geen risico te lopen houden wij geen rekening met dieetwensen/allergieën/andere wensen. Het beste kun je dan zelf een eigen maaltijd meenemen. Aan de gastvrouw of gastheer kun je vragen of zij/hij het wil opwarmen.

Sprekers

Daan is werkzaam binnen Quadraam als Regievoerder coaching.Vanuit deze rol houdt zij zich, zowel inhoudelijk als uitvoerend, bezig met de veelzijdige aspecten binnen begeleiding en (intervisie-)coaching. Ze heeft gedurende vele jaren als docent gewerkt in het speciaal onderwijs en praktijkonderwijs. Haar expertise van coachen is dan ook ontstaan vanuit haar grote liefde voor het onderwijs .De constante verbinding tussen theorie en praktijk vormt de basis van al haar handelen.

Dorien is docent Engels en schoolopleider. In 2009 kwam ze in aanraking met systemisch werk. Sindsdien heeft ze meerdere opleidingen, trainingen en workshops gevolgd over systemisch werk. Ze geeft haar kennis en enthousiasme over dit thema graag door.

Babs geeft in deze experttraining het ‘train de trainer’-deel. Zij studeerde Human Resource Management. Na een aantal jaar als personeelsmanager te hebben gewerkt ging ze lesgeven op het mbo. Toen ze de studie Lerarenopleiding Omgangskunde had afgerond werd ze aangenomen als lerarenopleider en trainer bij deze opleiding. Sindsdien heeft ze zich verder gespecialiseerd in de begeleiding van leer- en veranderprocessen waarbij persoonlijke en professionele ontwikkeling samengaan.

Kosten

Aan deze training zijn voor jou geen kosten verbonden. Na jouw aanmelding regelen we voor jou wel het nodige om deze training te organiseren. We rekenen dan ook op jouw komst.

Een boom groeit niet door aan de takken te trekken, maar door de wortels water te geven

Quriuz maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK