Info Qtime
Coachend begeleiden stelt ons in staat om effectief en affectief les te geven.
Op deze wijze kan de docent op een volstrekt eigen manier, - uitgaand van de specifieke behoeften van de leerling - op iedere kwestie ingaan, en de leerling bijstaan en richting geven als mens en als docent.
Als expert ontwikkel je in de school deze expertise en zorgt dat deze vaardigheden een blijvend onderdeel worden van het onderwijsaanbod bij jou op school. Je wilt je collega’s graag inspireren en motiveren om de coachende grondhouding als basis voor de dagelijkse praktijk in te zetten.
Deze experttraining bestaat uit 6 delen: 3 inhoudelijk over het thema De docent als coach en 3 delen train de trainer.
Deze training is bedoeld voor collega’s binnen de school die in opdracht van hun MT of met instemming van het MT een rol (willen) spelen in het uitrollen van kennis en kunde rondom bovengenoemde thema’s.
Na het volgen van deze training ben je in staat om jouw collega’s in de school te trainen op het betreffende thema.
Na actieve deelname ontvang je een bewijs van deelname.
Ongeveer 6 maanden na de laatste bijeenkomst organiseren we voor de deelnemers een terugkombijeenkomst waar ervaringen worden uitgewisseld en intervisiecoaching plaatsvindt. Tevens wordt dan geïnventariseerd in welke onderwerpen binnen de coachende grondhouding de deelnemers zich nog gezamenlijk willen professionaliseren en wordt vanuit Quriuze bekeken wat ze hierin kunnen aanbieden.
Inhoud van de training:
In de de inhoudelijke bijeenkomsten doen we niet enkel een handreiking om de kennis en vaardigheden hiertoe te vergroten; we gaan laten je graag de voordelen van de coachende grondhouding ervaren! Tijd van deze bijeenkomsten is van 16.00 tot 19.00 uur.
Bijeenkomst 1: 16.00-19.00 uur
- Welkom en kennismaken
- De coachende grondhouding als basis
- Nieuwe kijk op de rol van de docent, andere vaardigheden aanspreken en ontwikkelen
- Systemisch leren kijken
- Zingeving: waar haal je voldoening uit? waar liggen je kwaliteiten?
- Wat zijn de effecten van het functioneren van een docent op de ontwikkeling van een leerling?
- “Eerst horen dan gehoord worden”
Bijeenkomst 2: 16.00-19.00 uur
- Coachen: vakinhoudelijk, didactisch en sociaal-relationeel
- Communicatie met kinderen, hoe doe je dat? Hoe maak je echt contact? Werking van het puberbrein
Voorbereiding op leerlingacteurs
- Oplossingsgerichte en positieve communicatie
- De drama- en winnaarsdriehoek
Na bovenstaande trainingsdelen volgen drie train de trainerdelen waarin je werkt aan de onderstaande leerdoelen.
Tijd van deze bijeenkomsten is van 15.30-19.30 uur
Bijeenkomst 3: De trainer als ontwerper 15.30-19.30 uur
- Je kunt een training ontwerpen met Kolb en deze relateren aan:
- jouw eigen leerstijl en stijl van trainen
- ervaringsgericht leren
- kop-romp-staart
- activerende didactiek en in te zetten werkvormen.
- Je hebt inzicht in het profiel van de trainer en kent hierbij je eigen kwaliteiten.
- Je weet hoe je je als trainer in je eigen organisatie kan positioneren.
- Je kunt jouw ontwikkelpunten benoemen en doelgerichte acties uitzetten om te werken aan verdere professionalisering als trainer.
Bijeenkomst 4: De trainer als begeleider van leerprocessen 15.30-19.30 uur
- Je kunt rekening houden met eigenschappen van ‘lerende volwassenen’ en weet wat nodig is om de transfer naar de praktijk te bevorderen.
- Je hebt kennis van en geoefend met het effect van verschillende gespreksinterventies en de vier interventieniveaus.
- Je bent in staat op professionele wijze feedback te geven en te ontvangen.
Bijeenkomst 5: De trainer als begeleider van groepsprocessen 15.30-19.30 uur
- Je kunt de fases van groepsontwikkeling weergeven en begrijpt de sociale psychologie erachter.
- Je hebt inzicht in het ontstaan van weerstand en kunt weerstand positief beïnvloeden in de trainingssituatie
- Je kunt interventies inzetten die een groep helpen naar een volgende groepsfase.
- Je kunt de interactie dusdanig begeleiden dat gezamenlijk leren gestimuleerd wordt.
- Je bent je bewust wat je als trainer kan doen om in je kracht te blijven.
Bijeenkomst 6 16.00-19.00 uur
- Aan de slag met leerlingacteurs. Oefenen en feedback ontvangen.
- Nabespreken en uitwisselen met leerlingacteurs
- Nabespreken, samenvatten evaluatie cursus