Info Qtime
Hierbij schenken we aandacht aan kalibratie van oordelen over prestaties van studenten; wat kenmerkt een goed voorstel, wat een goed plan, wat een goed onderzoek en wat een goed verslag? De cursus werkt toe naar startbekwaamheid in de rol van begeleider en beoordelaar van onderzoek als onderdeel van de lerarenopleiding.
In 5 bijeenkomsten wordt vanuit theorie een kader gegeven voor de professionele ontwikkeling als begeleider en beoordelaar. Daarbij besteden we aandacht aan de ontwikkelingen in onderwijsonderzoek en in het bijzonder onderzoek door aankomende leraren.
De cursus bestaat uit 5 bijeenkomsten waarin de volgende thema’s worden behandeld:
• Onderzoek in de opleiding van leraren: welke functie en welk doel heeft het onderzoek?
• Begeleiden als middel om het doen van onderzoek te ondersteunen; bespreken van verschillende definities van begeleiding en wat deze betekenen voor de bijdrage aan onderzoek (hierbij concepten als sturing/evaluatie/functie).
• Het begeleiden van een leraar (in opleiding) bij de verschillende fasen van onderzoek, wat is er nodig bij het begeleiden van de oriëntatie?
• Begeleiden en beoordelen van het plan: hoe ziet een theoretisch kader eruit? Wat verwachten we van de methodologie van een kwalitatief (ontwerp)onderzoek?
• Beoordeling van onderzoek; uitgangspunten voor beoordeling en de gevolgen van het wel of niet combineren van beoordeling en begeleiding. Beoordeling van een onderzoeksverslag.