Train de trainer

Info Qtime

OP, OOP Opleider
Een workshop, cursus of een training geven is ongeveer hetzelfde als lesgeven… toch? Het is een uitdaging om voor een groep mensen te staan. Het is heerlijk om samen kennis te delen. Maar… hoe ontwerp ik een training dusdanig dat de vaardigheden van collega’s vergroot worden? Leren volwassenen anders dan leerlingen? Doe ik als trainer andere dingen dan als docent? Allemaal vragen die je in een nieuwe rol als trainer kunt hebben. En die beantwoord worden in deze ‘Train de trainer’.

Deze training is ontworpen voor iedereen die regelmatig een workshop of training verzorgt voor collega’s of die van plan is om dat te gaan doen.

De training bestaat uit 3 dagdelen, die elk een eigen thema kennen. De wijze waarop je jezelf als instrument inzet in het trainen van een groep, vormt onderdeel van iedere bijeenkomst.
Doelen per bijeeenkomst
1 De trainer als ontwerper:
- Je kunt een training ontwerpen met Kolb en deze relateren aan:
o jouw eigen leerstijl en stijl van trainen
o ervaringsgericht leren
o kop-romp-staart
o activerende didactiek en in te zetten werkvormen.
- Je hebt inzicht in het profiel van de trainer en kent hierbij je eigen kwaliteiten.
- Je weet hoe je je als trainer in je eigen organisatie kan positioneren.
- Je kunt jouw ontwikkelpunten benoemen en doelgerichte acties uitzetten om te werken aan verdere professionalisering als trainer.

2 De trainer als begeleider van leerprocessen:
- Je kunt rekening houden met eigenschappen van ‘lerende volwassenen’ en weet wat nodig is om de transfer naar de praktijk te bevorderen.
- Je hebt kennis van en geoefend met het effect van verschillende gespreksinterventies en de vier interventieniveaus.
- Je bent in staat op professionele wijze feedback te geven en te ontvangen.
- Je hebt inzicht in het ontstaan van weerstand en kunt weerstand positief beïnvloeden in de trainingssituatie.

3 De trainer als begeleider van groepsprocessen
- Je kunt de fases van groepsontwikkeling weergeven en begrijpt de sociale psychologie erachter.
- Je kunt interventies inzetten die een groep helpen naar een volgende groepsfase.
- Je kunt de interactie dusdanig begeleiden dat gezamenlijk leren gestimuleerd wordt.
- Je bent je bewust wat je als trainer kan doen om in je kracht te blijven.

Deel deze cursus

Leerdoelen

  • Je leert hoe je voor volwassenen inspirerende workshops kunt ontwerpen en hen kunt trainen.
  • Je ervaart dat het nèt weer even anders is dan lesgeven aan leerlingen.
Direct aanmelden

Datum

Data bijeenkomst(en)

Sessie 1

ma 17 oktober 2022

16:00-19:00

Nog 18 plekken beschikbaar

't Venster
Thomas a Kempislaan 82
6822 LS Arnhem

Sessie 2

ma 14 november 2022

16:00-19:00

Nog 18 plekken beschikbaar

't Venster
Thomas a Kempislaan 82
6822 LS Arnhem

Sessie 3

ma 28 november 2022

16:00-19:00

Nog 18 plekken beschikbaar

't Venster
Thomas a Kempislaan 82
6822 LS Arnhem

Direct aanmelden

Babs Hermsen

Babs Hermsen (20-01-1977) studeerde Human Resource Management. Na een aantal jaar als personeelsmanager te hebben gewerkt wilde ze zich meer focussen op de begeleiding van leerprocessen in de beroepscontext. Ze ging lesgeven op het mbo in haar eigen HR-vakgebied en volgde tegelijkertijd de Lerarenopleiding Omgangskunde. Na afronding van deze studie werd ze al snel aangenomen als lerarenopleider en trainer bij deze opleiding. Sindsdien heeft ze zich verder gespecialiseerd in de begeleiding van leer- en veranderprocessen waarbij persoonlijke en professionele ontwikkeling samengaan. Onder meer door het volgen van de Master Begeleidingskunde en door het doen van praktijkgericht onderzoek naar hoe persoonsvorming en zingeving verder ingebed kan worden in professionaliseringsprocessen.

Kosten

Direct aanmelden

Quriuz maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK