Info Qtime
Een workshop, cursus of een training geven is ongeveer hetzelfde als lesgeven… toch? Het is een uitdaging om voor een groep mensen te staan. Het is heerlijk om samen kennis te delen. Maar… hoe ontwerp ik een training dusdanig dat de vaardigheden van collega’s vergroot worden? Leren volwassenen anders dan leerlingen? Doe ik als trainer andere dingen dan als docent? Allemaal vragen die je in een nieuwe rol als trainer kunt hebben. En die beantwoord worden in deze ‘Train de trainer’.
Deze training is ontworpen voor iedereen die regelmatig een workshop of training verzorgt voor collega’s of die van plan is om dat te gaan doen.
De training bestaat uit 3 dagdelen, die elk een eigen thema kennen. De wijze waarop je jezelf als instrument inzet in het trainen van een groep, vormt onderdeel van elke bijeenkomst.
Bijeenkomst 1: De trainer als ontwerper 15.30-19.30 uur
- Je kunt een training ontwerpen met Kolb en deze relateren aan:
- jouw eigen leerstijl en stijl van trainen
- ervaringsgericht leren
- kop-romp-staart
- activerende didactiek en in te zetten werkvormen.
- Je hebt inzicht in het profiel van de trainer en kent hierbij je eigen kwaliteiten.
- Je weet hoe je je als trainer in je eigen organisatie kan positioneren.
- Je kunt jouw ontwikkelpunten benoemen en doelgerichte acties uitzetten om te werken aan verdere professionalisering als trainer.
Bijeenkomst 2: De trainer als begeleider van leerprocessen 15.30-19.30 uur
- Je kunt rekening houden met eigenschappen van ‘lerende volwassenen’ en weet wat nodig is om de transfer naar de praktijk te bevorderen.
- Je hebt kennis van en geoefend met het effect van verschillende gespreksinterventies en de vier interventieniveaus.
- Je bent in staat op professionele wijze feedback te geven en te ontvangen.
Bijeenkomst 3: De trainer als begeleider van groepsprocessen 15.30-19.30 uur
- Je kunt de fases van groepsontwikkeling weergeven en begrijpt de sociale psychologie erachter.
- Je hebt inzicht in het ontstaan van weerstand en kunt weerstand positief beïnvloeden in de trainingssituatie
- Je kunt interventies inzetten die een groep helpen naar een volgende groepsfase.
- Je kunt de interactie dusdanig begeleiden dat gezamenlijk leren gestimuleerd wordt.
- Je bent je bewust wat je als trainer kan doen om in je kracht te blijven.