Info Qtime
Train de Trainer: Haal meer uit je training!
Een training of workshop geven lijkt op lesgeven... toch? Maar hoe zorg je ervoor dat jouw training écht impact heeft? Hoe leren volwassenen? Wat werkt wel en wat niet? In deze praktische training krijg je antwoord op deze vragen en leer je hoe je collega’s effectief begeleidt in hun ontwikkeling.
Deze training is ideaal voor iedereen die collega's meeneemt in nieuwe ontwikkelingen, zoals differentiatie, hoogbegaafdheid, NT2, toetsen, curriculumontwikkeling en leermiddelenkeuze.
De training bestaat uit drie dagdelen, elk met een eigen thema. Je leert hoe je jezelf als trainer inzet en hoe je een krachtige en inspirerende training ontwerpt.
Wil jij groeien als trainer en anderen écht verder helpen? Schrijf je in!
Bijeenkomst 1: De trainer als ontwerper 15.30-19.30 uur
- Je kunt een training ontwerpen met Kolb en deze relateren aan:
- jouw eigen leerstijl en stijl van trainen
- ervaringsgericht leren
- kop-romp-staart
- activerende didactiek en in te zetten werkvormen.
- Je hebt inzicht in het profiel van de trainer en kent hierbij je eigen kwaliteiten.
- Je weet hoe je je als trainer in je eigen organisatie kan positioneren.
- Je kunt jouw ontwikkelpunten benoemen en doelgerichte acties uitzetten om te werken aan verdere professionalisering als trainer.
Bijeenkomst 2: De trainer als begeleider van leerprocessen 15.30-19.30 uur
- Je kunt rekening houden met eigenschappen van ‘lerende volwassenen’ en weet wat nodig is om de transfer naar de praktijk te bevorderen.
- Je hebt kennis van en geoefend met het effect van verschillende gespreksinterventies en de vier interventieniveaus.
- Je bent in staat op professionele wijze feedback te geven en te ontvangen.
Bijeenkomst 3: De trainer als begeleider van groepsprocessen 15.30-19.30 uur
- Je kunt de fases van groepsontwikkeling weergeven en begrijpt de sociale psychologie erachter.
- Je hebt inzicht in het ontstaan van weerstand en kunt weerstand positief beïnvloeden in de trainingssituatie
- Je kunt interventies inzetten die een groep helpen naar een volgende groepsfase.
- Je kunt de interactie dusdanig begeleiden dat gezamenlijk leren gestimuleerd wordt.
- Je bent je bewust wat je als trainer kan doen om in je kracht te blijven.