Info Qtime
In deze Q-time is kort aandacht voor de theoretisch context rondom didactisch coachen, waarna je deze kennis in de praktijk toepast middels rollenspellen/observaties. De bewustwordingsknop gaat aan en toekomstige onderwijsleergesprekken met leerlingen krijgen een andere dynamiek.
Theorie didactisch coachen
Didactisch coaching is geen modetrend: het is een wetenschappelijk onderbouwde methodiek van vragen stellen in de brede onderwijssetting, nuttig voor zowel vakdocent als mentor, voor zowel docenten als leidinggevenden. In 2016 wonnen Lia Voermans en Frans Faber de NRO-VOR-Praktijkprijs voor onderzoekers.
https://www.youtube.com/watch?v=Iljg3BYh5lI
Ze baseren hun methodiek van didactisch coachen op theorieën over motivatie/self-efficacy (Bandura, 1977), attributie (Booth-Butterfield, 2004), Zelf Determinatie Theorie (Ryan & Deci, 2000), sociaal-constructivisme (Kegan, 2009) en cognitivisme en/of metacognitivisme (Hattie & Donoghue, 2009).
Bewustwording door praktische oefeningen
In de lespraktijk vormen persoonlijke routines vaak een blauwdruk voor type vragen, type feedback, type onderwijsleergesprek. Middels didactisch coachen word je je bewust van je routines; kun je je eigen kwaliteiten en verbeterpunten in kaart brengen. Je komt op een veilige manier achter de (eventueel gemiste) kansen om het leerrendement en het zelfinzicht van de leerlingen te vergroten tijdens zowel vak- als mentorlessen.
Door analyses van de eigen praktijk, door observaties bij anderen, door intervisie ga je de theorie “doorvoelen” en je gaat de eigen lespraktijk opnieuw onderzoeken.
De eerstvolgende les
Je krijgt praktische handvatten om de eerstvolgende les al anders aan te vliegen, bijv. middels “kaarten” waar vragen op staan die bijv. in PowerPoint verwerkt kunnen worden en/of op een lesvoorbereidingsformulier. Je werkt samen met de collega’s en leert samen met de collega’s.
Het eerstvolgende onderwijsleergesprek voelt hoe dan ook anders aan: of doordat je je bewuster is van je routine en/of van de nog wat onwennige nieuwe vraagtechniek. Leerlingen gaan ook op deze andere aanpak reageren, didactisch coachen versterkt namelijk de relatie tussen docent en leerling daar aandacht, diagnose, de didactische actie (bevragen/benoemen/beweren) en het checken vaste pijlers zijn.