Carrousel Hoe begeleid ik mijn leerling?

Info Qtime

OP, OOP, Leidinggevenden, Studenten
Carrousel Hoe begeleid ik mijn leerling?
Stap in deze online carrousel en kies twee korte workshops uit de thema’s "Hechtingstijlen, onmacht en almacht in een lerende organisatie", "Het brein", "Hoogbegaafdheid" en "Hoe om te gaan met suïcide in de school?".

In deze carrousel heb je de keuze om 1 of 2 workshop(s) te volgen waarin experts jou wegwijs maken in diverse onderwerpen rondom het begeleiden van jouw leerlingen.

Hechtingstijlen, onmacht en almacht in een lerende organisatie door Marcel van Zanten
Deze workshop gaat over de dynamiek in het onderwijs en in de klas leren op betrekkingsniveau. We nemen niet de inhoud maar het systeem als uitgangspunt om te leren in relatie met klassen. De kernvraag is: ’Wat hebben wij op alle lagen te leren van deze klas?’

We belichten de volgende vragen:
1.Wat heb ik te leren van en met leerlingen in het leren van situaties die zich in de klas voordoen?
2.Hoe vertaal ik dit naar de dynamiek van het leren in de les?
3.Wat kom ik als leerkracht tegen in mijn verhaal uit het gezin van herkomst?
4. Wat belemmert mij en wat zijn mijn succeservaringen?

Je krijgt praktische opdrachten rondom situationeel leiderschap en inzicht in jouw ontwikkeling als docent en mentor. Gericht op communicatie met leerlingen buiten en tijdens lessen.
Je krijgt inzichten in de hechtingsstijlen en kunt deze toepassen in de communicatie met leerlingen.
Je krijgt inzicht in klassendynamiek door de hechtingstijlen op zichzelf toe te passen.
Je krijgt inzicht in het gebruik van de machtsdriehoek in relatie tot hun systeem van herkomst.

Het brein door Evelien Helmers
Heb je altijd al willen weten waarom je voor het ene vak makkelijker leert dan voor het andere? Waarom je soms dingen herinnert waarvan je het bestaan niet meer wist? Doe dan mee met deze workshop.

Hoogbegaafdheid door Lidewij Couwenberg van Novilo
In deze workshop worden zijnskenmerken van hoogbegaafde leerlingen besproken en uitgediept. Wat zorgt ervoor dat ze wel of niet tot bloei komen? Bovendien krijg je praktische tips die je direct toe kunt passen om ook deze leerlingen te motiveren het beste uit zichzelf te halen.

Hoe om te gaan met suïcide in de school? door Carla Franssen
Het is geen leuk onderwerp, maar de meeste docenten en/of mentoren krijgen wel eens te maken met een leerling die zegt dat hij/zij niet meer verder wil leven. Wat doe je dan?
Deze workshop geeft inzicht in de rol van de school bij suïcidaal gedrag. Er wordt uitgelegd hoe je suïcidaal gedrag bij leerlingen kunt signaleren. Aan de hand van enkele casussen leer je hoe je in gesprek kunt gaan met een dergelijke leerling. Het is belangrijk erachter te komen of er werkelijk sprake is van suïcidaal gedrag of dat er iets anders speelt.
Er wordt duidelijk wat je wel en niet zelf kunt oppakken en beloven, waar grenzen liggen en wanneer je een ondersteuningscoördinator of schoolpsycholoog moeten inschakelen.
Bekijk data bijeenkomsten en locatie

Geen cursusdata

Deze Qtime heeft al plaatsgevonden en is (nog) niet herpland. Heb je interesse? Laat het ons weten zodat wij je op de hoogte kunnen houden.

Toon interesse

Maaltijd

Bij deelname aan een Qtime van 16:00-19:00 uur (of later) regelt Quriuz een maaltijd. In het kader van duurzaamheid is deze vegetarisch. Om het voor ons organisatorisch behapbaar te houden en geen risico te lopen houden wij geen rekening met dieetwensen/allergieën/andere wensen. Het beste kun je dan zelf een eigen maaltijd meenemen. Aan de gastvrouw of gastheer kun je vragen of zij/hij het wil opwarmen.

Sprekers

Marcel van Zanten
Bijna twintig jaar werkte Marcel als dramadocent, ondersteuningscoördinator en de laatste 7 jaar als opleidingsdirecteur op het Olympus College. Hij heeft passie in het coachen en het trainen. Hij is trainer op verschillende gebieden in het onderwijs werkzaam waar hij zich bezighoudt met persoonlijke groei en leiderschap. In zijn praktijk SamenZonder coacht Marcel leerkrachten in het omgaan met stress op het werk. Vooral in deze tijd is het goed om stil te staan bij wat deze periode met je doet. Waar hij zich in heeft gespecialiseerd is specifiek het systeem achter de leerlingen en de vertaling naar klassendynamiek.. Hoe kun jij de dynamiek van het leren in de klas stevig voor jezelf neerzetten? Kennis over hechtingstijlen en dit vertalen naar leergedrag in het onderwijs is voor iedere leerkracht en leidinggevende van belang.

Carla Franssen
Al ruim tien jaar is Carla werkzaam als ondersteuningscoördinator op het Lorentz Lyceum. In deze functie heeft Carla regelmatig te maken gehad met leerlingen die niet meer verder wilde leven. Daarnaast heeft zij lesgegeven en is zij mentor geweest. In de rol van ondersteuningscoördinator heeft Carla samengewerkt met Indigo, de afdeling van Pro persona voor jongeren met psychische problemen.

Evelien Helmers
Evelien werkt nu 25 jaar in het onderwijs waarvan 20 jaar als leerkracht basisonderwijs en 5 jaar in het voortgezet onderwijs. Ze is nu trainer (FRT, SOVA, Dyslexie, Plannen en Organiseren, Leren leren) en is remedial teacher van BB1 t/m VWO 6. Evelien heeft een eigen bedrijf in Leertips en verkoopt Het Leertip-Boekje.

Kosten

Programma carrousel

Programma carrousel

Download PDF

Quriuz maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK