Programma Innovatiecarrousel
Tijden
|
|
Onderwerp Qtime
|
15:30 – 15:45 uur
|
Inloggen en welkom
|
15:45 – 16:30 uur
|
Eerste ronde
|
Flipping the Classroom
Jacco Zwijnenburg
|
Online (samen)werken – Hoe doe je dat?
Sander Niessing
|
16:30 – 17:15 uur
|
Tweede ronde
|
Formatief toetsen: de leerling aan zet
Sander Niessing
|
Digitale toetstools
Jacco Zwijnenburg
|
17:15 – 17:30
|
Afsluiting met enquête
|
Flipping the classroom (door Jacco Zwijnenburg)
Wat is Flipping the classroom? Waarom zou ik dit inzetten? En hoe doe ik dat efficiënt?
Je leert hoe je Flipping the Classroom op de juiste manier inzet, en welke (digitale) tools daarbij handig zijn.
Online (samen)werken - Hoe doe je dat? (door Sander Niessing)
Afstandsleren deed zijn intrede en in no-time moesten wij ons nieuwe tools, o.a. Teams, eigen maken. Online lessen en bijeenkomsten zijn inmiddels gemeengoed. Maar hoe werk je online effectief samen?
Veel docenten geven aan dat het overleggen in MS Teams vermoeiender en onpersoonlijker is. Informele contacten worden gemist. Wel zijn docenten positief over het ‘strakke overleg’ dat veel doelgerichter en efficiënter is. Overleggen duren vaak korter en zijn meer to-the-point.
Welke voordelen levert het teams op om ook nu doelgericht en efficiënt online te blijven vergaderen en samenwerken? Welke condities spelen hierbij een rol?
En hoe kun je het informele overleg en het sociale aspect hiernaast op een goede manier faciliteren?
Sander gaat hier in deze workshop met jullie mee aan de slag.
Formatief evalueren ‘De leerling aan zet! (door Sander Niessing)
Leer leerlingen effectief leren door zichzelf te analyseren.
Met behulp van een formatieve evaluatie zijn leerlingen in staat om heel gericht met leerdoelen aan de slag te gaan.
Daarnaast krijg je als docent door formatief te evalueren inzicht in het geleerde waardoor leerlingen heel gericht gecoacht kunnen worden.
Digitale toetstools (door Jacco Zwijnenburg)
Op steeds meer scholen groeit de interesse in digitaal toetsen. Vaak hoopt men daarmee het arbeidsintensieve toets- en correctieproces te verlichten. Ook leeft in veel gevallen de wens om toetsen effectiever te maken. Bijvoorbeeld door testresultaten beter te kunnen analyseren en leerlingen gerichter – en waar mogelijk geautomatiseerd – te adviseren over de vervolgstappen in hun leerproces. Ook tijdens de coronacrisis heeft digitaal toetsen veel aandacht gekregen. Juist in die periode ontstond een grote behoefte om – op afstand – de ontwikkelingen van de leerlingen te kunnen meten.
In deze workshop neemt Jacco je mee in de wereld van de digitale toetstools. Er is veel aanbod van tools, en hoe kies je nu wat het beste past bij jouw vak of lessituatie? Een overzicht van verschillende typen tools kan hierbij helpen. Daarnaast proberen we één tool uit; Quayn. Je maakt als leerling een toets in Quayn, en ervaart hoe je de toets zelf kan nakijken en analyseren (door de ogen van de leerling).