Carrousel Hoe help ik mijn leerling (verder)?

OP, OOP, Leidinggevenden, Studenten Passend onderwijs

Deze middag krijg je een scala aan informatie over passend onderwijs voor iedere leerling.

Naast een inspirerend keynote speaker heb je de keuze om 1 of 2 workshop(s) te volgen waarin experts jou wegwijs maken in diverse onderwerpen rondom passend onderwijs.

Natuurlijk geniet je tussendoor van een heerlijke maaltijd.

 

Inhoud workshops

Moeilijke gesprekken met ouders

door Ageeth Bovenhuis

informatie over de inhoud van de training volgt z.s.m.

 

Traumahulpverlening en traumasensitief werken

door Esther Noa van der Wal, orthopedagoog ISK, gespecialiseerd in leerlingenzorg

Vandaag neemt Esther je mee in het onderwerp traumahulpverlening en traumasensitief werken. Lang niet iedereen die iets ergs mee maakt, heeft last van een trauma. Hoe kan dit? En hoe kun je aan je leerling zien dat hij last heeft van een traumatische gebeurtenis? Wat betekent dit voor jou als docent en hoe ga je hiermee om? Is er verschil tussen Westerse leerlingen en nieuwkomers zoals vluchtelingen als het gaat om trauma’s? En wat is traumasensitief werken dan eigenlijk?
In deze bijeenkomst zal het eerste deel bestaan uit theorie over traumahulpverlening, waarbij de focus ligt op posttraumatische stressstoornis. In de theorie ligt de focus op oorzaak, symptomen en herkenning.
Vervolgens zal er dieper ingegaan worden op traumasensitief werken. In dit deel wordt uitgelegd wat traumasensitief werken is en hoe je dit kan toepassen in je lessen op school.

 

Rouw en verlies in het onderwijs (omgaan met onmacht)

door Marcel van Zanten, trainer in het onderwijs en rouw- en verliestherapeut

In deze workshop verkennen we met elkaar waar het in rouw- en verliessituaties precies over gaat. Hoe herken je die op school en hoe functioneer jij daar bij? Het  gaat over meer dan bijvoorbeeld een familielid die is overleden. De workshop is een vertaling naar het onderwijs. Het gaat bijvoorbeeld ook over omgaan met teleurstellingen. Hoe herken je de wijze van communiceren van leerlingen in deze situaties? Hoe ga jij daar zelf mee om? Ik gebruik verschillende modellen waar je als deelnemer mee aan de slag kunt.
We werken met praktijksituaties en de literatuur die ik daarbij deels gebruik komt van dr. Franz Rupert, docent psychologie en psychotherapeut. Je krijgt hierdoor inzicht in het werk als begeleider.
Er is volop aandacht voor de wijze waarop we handelen in situaties van leerlingen die gaan over verlies of omgaan met teleurstellingen.
Deelnemers die deze workshop eerder hebben gevolgd gaven terug dat zij heel anders naar het mentor/docentschap zijn gaan kijken.
 

Alweer ziek?!

door Ruerdtsje Habertsma, trainer Re-Fit

Alweer ziek?! Terugdringen van geoorloofd verzuim als gevolg van lichamelijke klachten
Werk je met leerlingen die (regelmatig) verzuimen als gevolg van lichamelijke klachten? Als mentor, coach, teamleider, zorgcoördinator of counselor heb je weinig grip op leerlingen die veelvuldig afwezig zijn. In deze workshop ontdek je dat er legio mogelijkheden zijn om te werken aan het verzuim en de betrokkenheid bij school (weer) te vergroten.
Deze workshop gaat over het herkennen en erkennen van geoorloofd verzuim. Je leert het belang van vroegtijdig signaleren en interveniëren wanneer sprake is van verzuim op basis van lichamelijke klachten. Tijdens de workshop maak je kennis met de ondersteuningsbehoefte van deze leerlingen en krijg je praktische handvatten. De aanpak gaat uit van een oplossingsgerichte benadering. Want zo stelt Van der Wulp (2000): “met het kennen van het probleem, heb je nog geen oplossing. En zonder het probleem te kennen, kun je wel prima oplossingen bedenken."

Over dit evenement

Datum do 14 november 2019
Tijd 15:30 - 19:00
Locatie(s) Olympus College
Prijs Bekijk prijzen Er kunnen kosten verbonden zijn aan deelname. Deze verschillen per doelgroep.
Beschikbaarheid Nog 43 plekken beschikbaar

Deel dit evenement

Locaties

Startdatum

do 14 november 2019

15:30-19:00

Olympus College
Olympus 11
6832 EL Arnhem

Ook interessant

20 innovatieversnellers Deze innovatieversnellers geven houvast en tempo bij veranderingen in het onderwijs.
Coachend begeleiden van studenten lo Wat kun je verwachten van een student lo en welke instrumenten kun je gebruiken als werkplekbegeleider bij het voeren van begeleidings- en evaluatiegesprekken?

Quriuz maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK