Carrousel Hoe help ik mijn leerling (verder)?

OP, OOP, Leidinggevenden, Studenten Passend onderwijs

Deze middag krijg je een scala aan informatie over passend onderwijs voor iedere leerling.

Naast een inspirerend keynote speaker heb je de keuze om 1 of 2 workshop(s) te volgen waarin experts jou wegwijs maken in diverse onderwerpen rondom passend onderwijs.

Natuurlijk geniet je tussendoor van een heerlijke maaltijd.

 

Keynotespeaker
Keynotespeaker tijdens deze carrousel is Marcel van Zanten, trainer, coach en acteur. Marcel heeft veel ervaring opgedaan in het voortgezet onderwijs als docent en opleidingsdirecteur.
Tijdens zijn keynote gaat Marcel op interactieve wijze met ons aan de slag met het venster van verduren (stresstolerantie). Hij koppelt dit aan het werken in het onderwijs.
Emotieregulatie en stressregulatie zijn grotere voorspellers voor succes dan intelligentie. Hoeveel kun jij verduren? Met welk venster start jij in je werk? Zeker als het gaat om onmachtige situaties bij jongeren?

Marcel gaat in op bestaande paradigma’s die in het onderwijs en in de ondersteuning het venster van verduren op de proef stellen. Dagelijkse praktijksituaties waarin wij onszelf zeker herkennen. Hoe kunnen we in het venster van verduren opereren in een veld dat soms zo weinig kan verduren?

Inhoud workshops

Moeilijke gesprekken met ouders

door Ageeth Bovenhuis, adviseur onderwijs en sparringpartner bij Gedragswerk

Gesprekken voeren met ouders en leerlingen is meestal een fijn moment: gezamenlijk de behaalde resultaten bespreken en afspraken maken over de (verre) toekomst. Soms zijn de gesprekken minder simpel.
Aan de hand van theorie en praktijk krijg je tips en handvatten om vorm te geven aan soms intensieve gesprekken met ouders en leerlingen.
 

Traumahulpverlening en traumasensitief werken

door Esther Noa van der Wal, orthopedagoog ISK, gespecialiseerd in leerlingenzorg

Vandaag neemt Esther je mee in het onderwerp traumahulpverlening en traumasensitief werken. Lang niet iedereen die iets ergs mee maakt, heeft last van een trauma. Hoe kan dit? En hoe kun je aan je leerling zien dat hij last heeft van een traumatische gebeurtenis? Wat betekent dit voor jou als docent en hoe ga je hiermee om? Is er verschil tussen Westerse leerlingen en nieuwkomers zoals vluchtelingen als het gaat om trauma’s? En wat is traumasensitief werken dan eigenlijk?
In deze bijeenkomst zal het eerste deel bestaan uit theorie over traumahulpverlening, waarbij de focus ligt op posttraumatische stressstoornis. In de theorie ligt de focus op oorzaak, symptomen en herkenning.
Vervolgens zal er dieper ingegaan worden op traumasensitief werken. In dit deel wordt uitgelegd wat traumasensitief werken is en hoe je dit kan toepassen in je lessen op school.

 

Rouw en verlies in het onderwijs (omgaan met onmacht)

door Marcel van Zanten, trainer in het onderwijs en rouw- en verliestherapeut

In deze workshop verkennen we met elkaar waar het in rouw- en verliessituaties precies over gaat. Hoe herken je die op school en hoe functioneer jij daar bij? Het  gaat over meer dan bijvoorbeeld een familielid die is overleden. De workshop is een vertaling naar het onderwijs. Het gaat bijvoorbeeld ook over omgaan met teleurstellingen. Hoe herken je de wijze van communiceren van leerlingen in deze situaties? Hoe ga jij daar zelf mee om? Ik gebruik verschillende modellen waar je als deelnemer mee aan de slag kunt.
We werken met praktijksituaties en de literatuur die ik daarbij deels gebruik komt van dr. Franz Rupert, docent psychologie en psychotherapeut. Je krijgt hierdoor inzicht in het werk als begeleider.
Er is volop aandacht voor de wijze waarop we handelen in situaties van leerlingen die gaan over verlies of omgaan met teleurstellingen.
Deelnemers die deze workshop eerder hebben gevolgd gaven terug dat zij heel anders naar het mentor/docentschap zijn gaan kijken.
 

Alweer ziek?!

door Ruerdtsje Habertsma, trainer Re-Fit

Alweer ziek?! Terugdringen van geoorloofd verzuim als gevolg van lichamelijke klachten
Werk je met leerlingen die (regelmatig) verzuimen als gevolg van lichamelijke klachten? Als mentor, coach, teamleider, zorgcoördinator of counselor heb je weinig grip op leerlingen die veelvuldig afwezig zijn. In deze workshop ontdek je dat er legio mogelijkheden zijn om te werken aan het verzuim en de betrokkenheid bij school (weer) te vergroten.
Deze workshop gaat over het herkennen en erkennen van geoorloofd verzuim. Je leert het belang van vroegtijdig signaleren en interveniëren wanneer sprake is van verzuim op basis van lichamelijke klachten. Tijdens de workshop maak je kennis met de ondersteuningsbehoefte van deze leerlingen en krijg je praktische handvatten. De aanpak gaat uit van een oplossingsgerichte benadering. Want zo stelt Van der Wulp (2000): “met het kennen van het probleem, heb je nog geen oplossing. En zonder het probleem te kennen, kun je wel prima oplossingen bedenken."

Over dit evenement

Geen cursusdata

Dit event heeft al plaatsgevonden en is (nog) niet herpland. Heb je interesse? Laat het ons weten zodat wij je op de hoogte kunnen houden.

Toon interesse
Bekijk hier het schema van carrousel

Bekijk hier het schema van carrousel

Download PDF

Deel dit evenement

Geen cursusdata

Dit event heeft al plaatsgevonden en is (nog) niet herpland. Heb je interesse? Laat het ons weten zodat wij je op de hoogte kunnen houden.

Toon interesse

Ook interessant

Val op! Personal Branding anno 2019 Laat werkgevers on- en offline zien wie je bent en wat je te brengen hebt.
Visie op onderwijs en vak Leer op welke wijze je een visie kunt ontwikkelen op het onderwijs of je vak. En hoe je deze succesvol uitdraagt.

Quriuz maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK