De inductiefase binnen Quadraam

Binnen Quadraam zien we de inductiefase als een fase waarin startende leraren een belangrijk leerproces doormaken om hun rol als onderzoekende, ondernemende en samenwerkingsgerichte docent binnen de organisatie optimaal te kunnen vervullen. Vanuit de organisatie zijn daarbij niet alleen deskundige begeleiding en ondersteuning nodig, maar ook ontwikkelingsmogelijkheden en uitdagingen. Die ontwikkelingsmogelijkheden en uitdagingen worden geboden op schoolniveau, maar ook Quriuz speelt daarin een belangrijke rol, met name als het gaat om de professionalisering van de startende docent.

Belang van de inductiefase

De eerste jaren in je carrière zijn cruciaal voor je verdere ontwikkeling als docent en als mens. In de opleiding en tijdens de inductieperiode wordt niet alleen de basis gelegd voor je functioneren in de klas, maar ook voor je professionele identiteit. Quadraam voelt zich er als werkgever verantwoordelijk voor dat elke startende docent optimaal ondersteund en uitgedaagd wordt. Quadraam werkt er dan ook aan dat elke starter de kans krijgt het beste uit zichzelf te halen.

Doelen inductiefase

Met de inductiefase streeft Quadraam de doelen uit onderstaande afbeelding na.

Fasen in de inductiefase

Als startende docent maak je een bepaalde ontwikkeling door. Die ontwikkeling is grofweg te verdelen in drie fasen.

Fase 1: vertrouwen krijgen in jezelf binnen de klas (jaar 1 en 2)

  • Het aanscherpen van pedagogisch didactische vaardigheden
  • Het ontwikkelen meer complexe pedagogisch didactische vaardigheden
  • Het werken aan vakinhoudelijke en vakdidactische competenties gekoppeld aan het beleid van de vaksectie
  • Het leren maken van keuzes

Fase 2: vertrouwen krijgen in jezelf binnen de school/de organisatie (jaar 2 en 3)

  • Het leren omgaan met dilemma’s
  • Het zoeken naar gemeenschappelijkheden met anderen
  • Het zoeken naar eigenheid en autonomie
  • Het ontwikkelen van een professionele identiteit

Fase 3: je blik verruimen: blijven leren, onderzoeken en experimenteren (jaar 3 t/m 5)

  • Een brede kijk op het onderwijs ontwikkelen
  • Zicht krijgen op je eigen rol als docent in de toekomst
  • Meewerken aan innovatieve en experimentele initiatieven en uitdagende projecten
  • Onderzoekend leren aan de hand van actuele, relevante thema’s

Actueel aanbod

Vanzelfsprekend doorloop je deze fasen in je eigen tempo en is er maatwerk nodig als het gaat om de begeleiding op school of professionaliseringsactiviteiten. Quriuz houdt rekening met deze fasen in jouw ontwikkeling en heeft op elk moment geschikte leeractiviteiten.

Wil je weten wat het actuele aanbod voor de young professional is klik dan hier

 

Quriuz maakt gebruik van Cookies

Geef per categorie de keuze voor het gebruik van cookies aan. Wij hebben de cookies van Google Analytics volledig geanonimiseerd en daarom mogen wij die plaatsen zonder toestemming.

In onze Privacyverklaring is hier meer over te lezen. Graag de beste website ervaring? Vink dan alle vakjes aan.

OK